Jeroen Stoker
Jeroen Stoker Designer & Front-End Developer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
1 juli 2021 16:05
1 april 2022 16:30

7 tips om je B2B webshop succesvol te maken

Hoe je kunt inspelen op de behoefte van je B2B-klant en je een succes maakt van je B2B-webshop.

Wil je een succes maken van je B2B webshop dan moet je naar een aantal zaken kijken, zoals performance, hoe je webshop het technisch doet. Is hij snel, werkt hij goed en is je webshop goed te vinden? En áls je dan goed te vinden bent, en bezoekers worden klanten, hoe houd je ze dan? Met andere woorden, hoe kun je inspelen op de behoefte van je B2B-klant zodat hij of zij zich thuis voelt in je webshop. En niet wegloopt naar de concurrentie.

Wat is een B2B webshop eigenlijk?

B2B webshops zijn bedrijven zoals groothandels of fabrikanten, die aan andere bedrijven leveren. Ofwel business-to-business, afgekort als B2B. Een B2B-webshop kan bijvoorbeeld een sieradengroothandel zijn die aan een B2C webshop levert, die weer verkoopt aan consumenten.

De B2B- en B2C-markt

B2B e-commerce is een zakelijke markt. B2C (Business-to-consumer) e-commerce is geheel gericht op consumenten. Beide markten vragen om een ander soort marketing en inrichting van de webshops zelf. Een B2B-webshop moet aan andere behoeften voldoen dan een ‘gewone’ B2C-webshop. Veel B2B webshops hebben bijvoorbeeld een klantomgeving of klantportaal, een inlogomgeving met autorisatieniveaus waar binnen klanten hun bestelling kunnen doen.

Inspelen op de behoeften van de B2B-klant

We geven je 7 tips om te zorgen dat je klanten bij jou de beste customer experience hebben en liever jouw B2B webshop gebruiken dan die van de concurrent.

jongens werken op laptop

1. Je klant leren kennen

Inspelen op verschillende koopmotieven

Koopmotieven van je klanten kunnen verschillen. Zo kan je klant een wederverkoper zijn, die doorverkoopt aan consumenten. Maar je klant kan ook eindgebruiker zijn of consument. Want ook consumenten kunnen klanten zijn van B2B webshops. Je content, bijvoorbeeld productteksten, moet dus op de juiste doelgroep afgestemd zijn.

Rekening houden met verschillende aankoopprocessen

Klanten kunnen ook een verschillend aankoopproces hebben. De ene klant bestelt liever direct vanuit een bestelmatrix, waarbij hij snel artikelen in verschillende maten en prijzen kan aankopen. De ander wil producten graag eerst kunnen vergelijken.

Tonen van favorietenlijst

Laat je klant een favorietenlijst zien zodat de klant makkelijk herhaalaankopen kan doen, of toon juist het nieuwe assortiment, zodat je klant meer en breder bestelt.

Tonen van gerelateerde producten

Koopt je klant een of meerdere koffiemachines, laat dan ook gerelateerde producten zien zoals koffiebonen.

Mogelijkheid om productfoto's te downloaden

Gaat je klant je producten weer verkopen in zijn of haar webshop? Bied dan de mogelijkheid aan om alle foto’s van de bestelde producten te kunnen downloaden. Of maak een XML-bestand beschikbaar met je voorraden, prijzen en afbeeldingen.

2. Je bestelprocessen aanpassen en optimaliseren

Bestelprocessen van groothandels

Grote bedrijven, zoals groothandels, vragen om een ander bestelproces dan bijvoorbeeld kleine bedrijven. Bij bestellingen van groothandels zijn vaak meerdere partijen betrokken die een bestelling moeten goedkeuren. Het is daarom zinvol als een bestelling kan worden klaargezet voor akkoord, voordat hij verdergaat in het bestelproces.

Herhaalaankopen van B2B-klanten

B2B-klanten bestellen vaak groot en zijn vaak herhaalaankopen. Je klant moet eerdere bestellingen gemakkelijk kunnen terugvinden op basis van productnamen en -kenmerken, artikelnummers en serienummers. Maak het klanten ook gemakkelijk om te bestellen via telefoon, barcodescanner of het importeren van een bestellijst (XSL- of CSV-bestand).

Overzicht orders in account

3. Automatiseren (maar niet alles)

Omdat B2B grote aankopen doen, is het belangrijk dat de klant geen tijd verliest aan het bestelproces, maar extra tijd wint. Wil je automatiseren, wacht dan bijvoorbeeld de eerste 100 bestellingen af. Breng het proces in kaart en houd een logboek bij. Daarna heb je inzicht in waar je moet automatiseren en waar juist niet.

Automatiseer voor je klant met Snelbestellen

Stel dat je klant EAN-nummers of artikelcodes in je assortiment onderhand wel kan dromen. Met onze module Snelbestellen kan hij of zij razendsnel bestellen vanuit het winkelmandje. 

Je kunt natuurlijk ook denken aan de mogelijkheid om de klant een XLS- of CSV-bestand te laten uploaden, waarmee artikelen direct herkend en toegevoegd worden.

4. Laat jouw type klant zich thuis voelen

Gebruik een staffelkorting wanneer je klant groot afneemt. Zo zorg je ervoor dat je klant liever jouw webshop gebruikt dan die van je concurrentie.

Een B2B-webshop heeft bedrijven als klanten, maar steeds meer B2B webshops kiezen ervoor om ook te verkopen aan consumenten. Verschillende doelgroepen en klanttypes vragen dan om een eigen klantomgeving. Zo wil je aan bedrijven ‘exclusief btw’-prijzen kunnen tonen en aan consumenten juist ‘inclusief btw’-prijzen.

Tonen van aangepaste prijzen of assortiment

Of wil je aangepaste prijzen - of zelfs een aangepast assortiment - aan een specifieke klant kunnen laten zien, met wie je prijsafspraken hebt gemaakt. Je kunt B2B-klanten ook een consumentenprijs laten zien en de marge die je klant maakt.

5. Een voorraadstatus laten zien

Een B2B-klant, zoals een webshop die telefoonhoesjes verkoopt aan consumenten, vindt het belangrijk dat hij geen ‘nee’ hoeft te verkopen aan consumenten. Het is belangrijk dat hij weet hoeveel hoesjes er op voorraad zijn bij zijn leverancier, zodat zijn rekken altijd gevuld blijven.

Direct leverbaar?

Een autobedrijf met een auto op de hefbrug, zal willen weten of de onderdelen die nodig zijn voor reparatie, direct leverbaar zijn. Het is dan handig om als B2B webshop een voorraadstatus te tonen aan je klant.

6. Laat een klant makkelijk bestellen

In tegenstelling tot consumentklanten, bestellen B2B-klanten hun artikelen vaak niet vanuit de productdetailpagina. B2B klanten weten vaak al wat ze willen bestellen en doen dit gemakkelijk vanuit het categorieënoverzicht. Hier heeft de klant een overzicht van meerdere artikelen tegelijk, en hoeft hij alleen nog maar het aantal in te vullen.

Superhandige Bestelmatrix

Producten zijn vaak te verkrijgen in meerdere kleuren en maten. Wanneer je klant de bestelmatrix gebruikt, kan hij variaties van een artikel vanuit één overzicht bestellen. Zo hoeft hij of zij niet heen en weer te klikken. Daarnaast kan hij makkelijk en snel kiezen en bestellen.

Bestelmatrix module voor B2B en B2C webshops

Bestelmatrix module

7. Je webshop inzetten bij klantcontact

Persoonlijke service verlenen met je B2B-webshop

Met de groei van e-commerce, vinden heel veel aankopen online plaats. Veel webshops zijn bang dat ze het contact met de klant verliezen door geen persoonlijke service meer te kunnen verlenen. Maar je kunt je B2B webshop ook juist inzetten om de band met je klant te versterken.

Help je klant met bestellen door samen telefonisch een winkelmandje voor te bereiden. Je kunt dit winkelmandje delen met je klant die zelf het bestelproces kan afronden onder zijn of haar persoonlijke voorwaarden.

Winkelmandje parkeren en later kunnen bestellen

Help je klant door het mogelijk te maken om het winkelmandje te kunnen parkeren. Zo kan de klant op een later tijdstip bestellen en hoeft de bestellijst niet meer opnieuw te worden gemaakt. Dit kan nodig zijn als er pas na overleg over bijvoorbeeld een begroting of budget besteld kan worden.


Jouw professionele B2B webshop of B2C webshop.