Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
11 februari 2021 10:15

7 tips voor het maken van dé nieuwsbrief

Hoe begin je? We bieden je graag een helpende schrijfhand met 7 tips.

Stel: je wilt een nieuwsbrief schrijven, maar je doet ‘t eigenlijk niet zo vaak. Of je hebt het nog nooit gedaan. Hoe begin je dan? We bieden je graag een helpende schrijfhand met 7 tips. Maar eerst:

4 zaken die je op een rijtje moet hebben!

  1. Doel van je nieuwsbrief

    Misschien een open deur, maar het eerste waar je aan moet denken is het doel van je nieuwsbrief. Wil je informeren, inspireren, of een product verkopen?

  2. Doelgroep

    Meteen erachteraan: wie is je doelgroep of wie zijn je doelgroepen? Wie zijn deze mensen en wat voor kenmerken hebben ze? Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, woonplaats, koopgedrag, interesses. Het is belangrijk om dit goed te bepalen voor jezelf omdat iedere doelgroep een andere benadering vraagt (schrijfstijl, je/jij of u, tone of voice).

  3. De behoefte van je doelgroep

    Heb je helder wat de behoefte van je doelgroep is of kan zijn? Wat denk je dat ze van je verwachten en welke boodschap ga je overbrengen?

  4. De invulling en structuur van je nieuwsbrief

    Het woord zegt het al: het gaat om een nieuwsbrief. Een mailing vol nieuws, wetenswaardigheden en relevante gebeurtenissen. Aantrekkelijk, met video’s of afbeeldingen, en met een logische structuur en volgorde van berichten: het beste, interessantste of smeuïgste nieuws eerst, daarna de rest. Overvoer je publiek niet met informatie, houd het behapbaar, anders haakt je lezer af.

bewerken nieuwsbrief Inboxify
Voorbeeld nieuwsbrief bewerken in Inboxify

Dan nu: de 7 tips

  1. Een goede binnenkomer in de mailbox: hoe verleid ik mijn lezer en hoe maak ik hem of haar nieuwsgierig?

    Dat doe je meteen al met je onderwerpregel en de eventuele pre-header-tekst die de lezer te zien krijgt. Stel een vraag (interesse vanuit jou creëert interesse bij de ander) of verzin een onderwerpregel die meteen de aandacht pakt. Dit kun je doorvoeren in de rest van je nieuwsbrief door het gebruik van prikkelende koppen, interessante plaatjes of video’s, boeiende onderwerpen en het hanteren van een vlotte schrijfstijl.

  2. Meer lezers door een goede afstemming

    Segmenteer je doelgroep en stem je nieuwsbrief af op deze afzonderlijke groepen. Stuur eventueel een testmail uit en verzamel de feedback van je testpanel. Zo maak je de kans groter dat je nieuwsbrief ook echt gelezen wordt.

  3. De uitstraling en layout

    Hartstikke belangrijk natuurlijk, want dat is het eerste dat een lezer ziet nadat hij je nieuwsbrief geopend heeft: een goede layout en een herkenbare huisstijl. Zorg daarbij voor een mooi evenwicht tussen visuals en tekst en let op de grootte van je afbeeldingen: te groot geeft een langzame laadtijd. Veel lezers hebben dat geduld niet en zullen je nieuwsbrief niet eens willen openen!

  4. Kort en krachtig schrijven

    Gebruik geen lange zinnen en schrijf in heldere en duidelijk taal. Short and sweet. En kort lange of omslachtige zinnen in. Bijvoorbeeld: ‘Jan was gewend geraakt aan het feit dat zijn nieuwe hond meerdere keren per dag uitgelaten moest worden.’ Wordt: ‘Jan heeft een nieuwe hond. Hij is gewend om hem dagelijks uit te laten.’ Vage termen kun je beter vermijden omdat dit niet concreet is voor de lezer. Bijvoorbeeld: ‘in de nabije toekomst’, ‘er werd wel eens gesuggereerd dat’ en ‘binnen afzienbare tijd’. Een nieuwsbrief is tenslotte een informatiebrenger en geen roman. Kort en krachtig is overigens geen harde regel, je kunt ook spelen met taal. Soms geeft een lange - maar goede - zin net een extra sausje aan je tekst.

  5. Je bereik vergroten met delen

    Zorg ervoor dat je nieuwsbrief gedeeld kan worden op social media. Of voeg een link toe zodat men kan delen met een vriend of vriendin. Stimuleer je lezer dit te doen door hier af en toe bewust aandacht aan te besteden in je nieuwsbrief. Bijvoorbeeld door hier een incentive (beloning) aan te koppelen: deel en win een dinerbon!

  6. Hoe vaak versturen: 1 keer per week, 1 keer per maand?

    In het algemeen werkt het beter om de nieuwsbrief wat korter te houden en vaker te versturen, dan andersom. Dat hangt uiteraard wel af van de branche waarin je opereert en de doelgroep die je hebt. Je kunt ook uitproberen welke zendfrequentie het beste werkt, of de lezer te keuze geven (instellingen in profiel) hoe vaak hij of zij jouw nieuwsbrief graag zou willen ontvangen.

  7. Een goede afsluiter van je nieuwsbrief

    Sluit je nieuwsbrief af met een goed slot, én een call-to-action (CTA). Aan het einde van je gehele nieuwsbrief of van je afzonderlijke berichten. Deze CTA kun je doorlinken naar je eigen website waar de lezer verder kan lezen of meer informatie over het onderwerp van je bericht vindt. Je kunt zo ook meteen zien (via je CTR - click-through-rate) of je bericht veel gelezen wordt of niet.


Ontwerp op basis van jouw huisstijl

Informeer jouw klanten op reguliere basis met een digitale nieuwsbrief en geef jouw bedrijf meer naamsbekendheid.

Bij een webshop zal dit vaak direct omzetverhogend werken. Natuurlijk is het belangrijk dat het ontwerp van de nieuwsbrief aansluit op jouw huisstijl. Wat wij voor jou kunnen betekenen:

  • Jouw nieuwsbrief vormgeven
  • De aangeleverde teksten invoegen en klaarzetten
  • De campagne versturen
  • Samen met jou de resultaten doornemen

Om een goede nieuwsbrief in de huisstijl te versturen, bieden wij een complete oplossing. Lever ons digitaal aan wat er in de nieuwsbrief moet komen en wij verzorgen de rest.

Account aanmaken bij Inboxify / Template laten maken