Peter Bot
Peter Bot Back-End Developer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
1 oktober 2018 10:15

Aankondiging: Nieuwe structuur van de Front-end!

Het is bijna zover, de nieuwe Front-end structuur maakt zijn entree!

Nieuwe structuur van de Front-end

Dat het een grote klus zou gaan worden wisten we, maar we moesten het een keer gaan doen. Halverwege mei 2018 zijn we van start gegaan en we zijn nu 5 maanden verder.

Vele duizenden regels code zijn onder de loep genomen. Op het moment van schrijven zijn we bijna klaar met de gehele nieuwe front-end en we zijn behoorlijk trots op het resultaat.

Waarom vernieuwen?

Er is een hoop veranderd op het gebied van vindbaarheid. Wat eerst een grote rol speelde is nu minder belangrijk en er zijn een hoop nieuwe spelregels bij gekomen. We hebben in de loop der jaren ons systeem steeds in kleine stapjes aangepast. Maar na zoveel kleine aanpassingen en verbouwingen moest het een keer van de grond af aan opnieuw - met de kennis van vandaag - geschreven worden. Onze nieuwe uitgangspunt noemen we daarom SEO by design.

De belangrijkste redenen

  • Een nieuwe URL structuur
    De nieuwe URL structuur voldoet aan alle wensen en eisen voor SEO (zoekmachine optimalisatie). Hij is korter, slimmer en op vele manieren aan te passen.
  • Internationale targeting
    Met de nieuwe structuur kunnen we ons vele malen gemakkelijker op land én taal richten voor de  vindbaarheid. Zo kunnen we er voor zorgen dat de Nederlandse .nl site niet concurreert met de Belgische .be variant waarvan de taal op Nederlands is ingesteld.
  • Meerdere valuta
    Verkopen in eigen land of het buitenland met meerdere valuta is nu mogelijk.
  • Snelheid
    Het systeem was al razend snel, maar is nu toch weer 2 tot 4 keer zo snel geworden.
  • Gemakkelijker uitbreiden
    Door de nieuw gebouwde code kunnen we veel sneller uitbreidingen maken en kunnen we de komende jaren weer grote stappen blijven zetten.

De voorbereiding

Er hebben in totaal 5 online marketing bedrijven kritisch gekeken naar onze URL structuur. In de adviesrapporten zaten interessante verschillen. De documentatie van Google was op sommige punten ook anders dan deze adviesrapporten. Ook hebben we uitvoerig naar de techniek gekeken van grote partijen zoals Coolblue, Wehkamp, Fonq, Bol en Amazon. Opmerkelijk waren de verschillende oplossingen door deze partijen.

In onze keuze hebben we een combinatie van de “Best Practices” genomen.
Het resultaat is ernaar!

Het uiteindelijke resultaat

  • Kortere URL’s.
  • Een categorienaam kan verborgen worden in de URL bij de onderliggende pagina's.
  • Elke URL is vrij in te vullen.
  • Controle op dubbele URL’s.
  • Automatische redirects bij het hernoemen van een pagina.
  • De oude URL’s van het systeem automatisch omleiden naar de nieuwe URL om de opgebouwde waarde in de zoekmachines te behouden.
  • Eenduidige canonieke URL’s.
  • Op 1 domein meerdere talen tegelijk kunnen gebruiken met eigen taal voorloop in de URL.
  • Sterk verbeterd multi-domain. Bijvoorbeeld Nederlands op de .nl en Nederlands en Frans op de .be.
  • Internationale targeting (href-langs) zodat de Nederlandse versies over de verschillende domeinnamen niet met de Belgische versie concurreren.
  • Sitemap.xml opgedeeld per taal.
  • Gemakkelijk uitsluitingen maken o.b.v. de URL.