Lisa Ginus
Lisa Ginus Copywriter
Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
29 april 2022 16:00

B2B webshop laten bouwen?

Je durft de stap te zetten naar een B2B-webshop. Dit zijn 6 dingen waar je aan moet denken.

1. Bepalen wat je B2B-webshop nodig heeft

Stel, je bent ondernemer in de business-to-business horecabranche. Je bent wijnimporteur en je wilt mooie wijnen verkopen aan andere ondernemingen zoals restaurants en cafés, vanuit de nieuwe B2B-webshop die je wilt laten bouwen. Het idee is om - ook al ben je groothandel - na verloop van tijd ook aan consumenten te gaan verkopen.

Dame aan salontafel met notitieblok

Allereerst heeft jouw professionele B2B-webshop andere functionaliteiten nodig dan een B2C webshop, omdat een groothandel aan andere bedrijven levert. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Prijsafspraken die je hebt met verschillende restaurants;
  • Een inlogomgeving voor elke klant;
  • Een actuele voorraadstatus van je wijnsoorten;
  • Verschillende valuta;
  • Snelbestellen voor restaurants die regelmatig gelijksoortige bestellingen doen.

Maar uiteindelijk wil je dat jouw B2B-webshop ook ingericht is voor verkoop aan consumenten. Ons krachtige, professionele webshopsysteem combineert B2B en B2C in 1 makkelijk systeem.

2. De koppeling van je B2B-webshop met je administratie of ERP-pakket

Je B2B-webshop moet naadloos gekoppeld zijn aan je administratie of ERP-pakket. Data moeten goed gesynchroniseerd worden. Prijswijzigingen die je invoert in bijvoorbeeld Exact Online, moeten meteen doorgevoerd worden naar de webshop. De meest actuele voorraadstatus van je populairste wijnmerk moet je ook direct in je ERP-pakket kunnen zien.

Onze koppelingen

3. Professioneel webshopsysteem: eigen code of open source

Wanneer je weet wat je nodig hebt voor je B2B webshop, is het tijd om een professionele webshopbouwer te vinden. Webshopbouwers kunnen werken met open sourcesystemen als WordPress/Woocommerce of Magento. Of een systeem dat ze zelf hebben ontwikkeld waarvoor je eenmalig een bedrag betaalt of dat je afneemt op basis van een maandabonnement, zoals Shopify.

Het grote voordeel van ons webshopsysteem is dat B2B en B2C gecombineerd zijn in 1 makkelijk systeem. Dus groothandel en consumentenwebshop in een.

  • Je hoeft geen extra apps of plug-ins te zoeken en te installeren.
  • Je hoeft geen extra licenties te betalen voor een tweede winkel.
  • Je hoeft geen complexe of energieslurpende aanpassingen te doen, wanneer je wilt uitbreiden naar B2C.

De voordelen van ons webshopsysteem CM Shop:

  • Alles-in-1-systeem;
  • Geen extra apps of plugins zoeken: zet functionaliteiten aan of uit;
  • Geen extra licenties voor een tweede shopomgeving;
  • Altijd een passende koppeling met je ERP-pakket;
  • Makkelijk uitbreiden of groeien;
  • Altijd de nieuwste, snelste en veiligste versie;
  • Geen complexe handelingen: makkelijk te bedienen beheersysteem;
  • Tijdbesparend.

Met ons systeem kies je eenvoudig je webshop: B2B, B2C of een combinatie

Met ons professionele webshopsysteem hoef je geen apps te zoeken of plug-ins te downloaden. Met een druk op de knop maak je van je webshop een B2B-webshop, of breid je uit naar B2C.

4. Karakterschets van een succesvolle website

Je webshop moet allereerst aantrekkelijk en toegankelijk zijn voor je doelgroep. Daarnaast moet je B2B webshop:

  • snel zijn (voor een goede klantervaring, anders haken bezoekers af);
  • krachtig zijn (en alle transacties gemakkelijk kunnen verwerken);
  • stabiel zijn (zodat hij niet omvalt of hapert, wat je omzet zou kunnen schelen);
  • veilig zijn (zodat hij niet gehackt wordt).

Met ons B2B-webshopsysteem ben je verzekerd van een webshop die jouw business aankan.

5. Hoe kies ik een professionele webshopbouwer?

Met alle voorgaande informatie, kun je nu op zoek gaan naar een webshopbouwer voor een professioneel systeem. De eerste logische stap is Google en meteen het begin van je oriëntatieproces. Kijk eens wat je tegenkomt. Zien aanbieders er betrouwbaar uit? Wat vertellen ze? Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten? Wat valt je op? Komen ze professioneel over?

  Een leuk weetje: als je in Google zoekt op B2B webshop, zie je dat wij - na de betaalde advertenties - op nummer 1 staan. Wil jij ook werken aan je SEO?

Locatie

Het kan handig zijn om een professioneel bureau in de regio te vinden, waar je je B2B webshop kan laten maken. Zo kun je makkelijk zelf langskomen als dat nodig is, al zijn we inmiddels allemaal wel gewend geraakt aan online meetings.

Oriënteren in je netwerk

Vraag ook eens rond in je omgeving; vrienden, kennissen, buren en collega's. Het is net als met het kopen van een betrouwbare tweedehandsauto. Ken je iemand die een B2B webshop heeft laten maken? Heb je iemand met een goedlopende online groothandel in je netwerk? Wat zijn hun ervaringen met de B2B webshop? Wat zeggen anderen in je omgeving? Wat hebben ze ervoor betaald? En wat krijgen ze daarvoor? Hoe is de service? Wat is de garantie nadat ze een B2B webshop hebben laten bouwen?

Reviews over het bedrijf

Dan kun je altijd gaan kijken naar reviews. Reviews die op review-platformen vermeld worden of die het bureau zelf op hun website heeft staan. Ga daarbij af op het gemiddelde aan slechte en goede reviews. 1 slechte die tegenover 10 goede staat, zegt wat anders dan 10 slechte en 9 goede. Kijk bij slechte reviews ook naar hoe de webshopbouwer hierop reageert. Dat zegt veel over de betrokkenheid en de service van het bedrijf. 

Offerte en/of demo aanvragen

Goedkoop kan duurkoop zijn en hogere tarieven hoeven niet te betekenen dat een bureau veel ervaring heeft. Vraag vrijblijvend een offerte aan en vergelijk deze met andere offertes. Daarnaast kun je ook informeren naar de mogelijkheid voor een demonstratie van het systeem. Ook bij CM Specialist kun een vrijblijvende demo aanvragen. En kun je alle vragen stellen die je hebt wanneer je een B2B webshop wilt laten bouwen.

Ja, ik wil jullie demo graag zien

Portfolio van de webshopbouwer bekijken

Heeft de webshopbouwer een portfolio-pagina? Wat zijn dit voor bedrijven? Bezoek deze bedrijven online en kijk hoe ze functioneren, zowel mobiel als op desktop.

Een echte indruk tijdens een kennismakingsgesprek

Vrijblijvende kennismakingsgesprekken kosten tijd maar als je er een paar voor jezelf inplant, kun je een goede indruk krijgen van de betrouwbaarheid en expertise van het bureau dat je webshop ontwerp en bouwt. Om je te helpen het meeste uit je gesprek te halen, hebben we een checklist opgesteld voor het kennismakingsgesprek.

Dames in bespreking over B2B webshop

Checklist voor het kennismakingsgesprek

  1. Wat zijn de kosten wanneer je een B2B-webshop wilt laten bouwen? Kunnen deze toegelicht worden?
  2. Wat valt er onder afgesproken kosten, en wat zijn eventuele extra kosten of stelposten wanneer je een B2B webshop wilt laten maken?
  3. Wat zijn de verwachtingen van beide partijen gedurende het traject? Wat zijn de verwachtingen daarna?
  4. Wat zijn de algemene voorwaarden, zijn er bijzonderheden?
  5. Hoe is het onderhoud (updates) en de support of ondersteuning van je webshop geregeld?
  6. Wat is de bereikbaarheid van dit bureau?
  7. Kan het bureau projecten laten zien waar ze trots op zijn?
  8. Kan er een offerte opgesteld worden voor het laten bouwen van een B2B webshop met ruimte voor eventuele uitbreidingen?
  9. Kun je ook extra diensten zoals SEO en SEA afnemen bij gebrek aan tijd of kennis?
  10. Hoe (snel) worden klachten afgehandeld?
  11. Hoe klantgericht is de webshopbouwer?

Wil je zelf ervaren wat een fijn en vrijblijvend kennismakingsgesprek je kan brengen? Maak dan een afspraak met ons. Wij geven graag antwoord op al je vragen.

Ja, ik benieuwd naar jullie antwoorden

6. Extra tips voor ondernemers met een webshop

Voordat je begint: doe SEO-onderzoek of laat het doen

Je webshop valt of staat bij de vindbaarheid in zoekmachines. Voordat je webshop gebouwd is, is het handig te weten op welke termen je doelgroep zoekt. Voer dan eerst een SEO-onderzoek uit om de juiste zoektermen te gebruiken in je content, en je B2B-webshop op een slimme manier in te delen. Wil je weten hoe je dat aanpakt? Met de SEO-kickstart van CM Specialist maken we een analyse van de vindbaarheid van je webshop plus een actieplan om je vindbaarheid te verbeteren. Daarna kun je met een makkelijk SEO-abonnement je vindbaarheid onderhouden en verbeteren. Wil je meteen bovenaan in Google staan? Dan adviseren wij je gebruik te maken van ons SEA-abonnement.

Verberg je producten niet voor het publiek

Je hebt een B2B webshop laten bouwen voor je B2B-klanten, maar verberg je assortiment niet voor het publiek. Toon je producten (met of zonder prijzen) zodat bezoekers weten wat je in huis hebt en je ook onder consumenten naamsbekendheid geniet.

Laat ook B2C-klanten toe

Vooral tijdens corona is het besef onder B2B webshops gegroeid dat consumenten steeds meer gewend zijn om rechtstreeks bij leveranciers of merken te bestellen. Stel je webshopdeuren dus ook open voor consumenten en vergroot je omzet.

Aandacht voor klanten, dus ook voor retouren

Met veel concurrentie ben je verplicht je te onderscheiden. Een goede klantenservice is een must, waarbij je aandacht ook naar retouren moet gaan. Zo hebben klanten een fijne klantervaring wat het vertrouwen van klanten in je bedrijf vergroot. Denk ook aan de reviews die tevreden klanten schrijven.

Maak en houd de klant centraal. Focus je op de behoefte van de klant. Hoe kun je de klantervaring nog meer optimaliseren? Hoe is jouw product de oplossing voor het probleem van de klant?

De stap naar een B2B-webshop laten bouwen

Durf je de stap te zetten naar je professionele B2B webshop? Vraag dan nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek met ons aan. In ons gezellige kantoor in Huizen staat de koffie of thee (of iets anders) altijd voor je klaar.


Ook CM Shop voor je B2B-business?

Join the club! Al meer dan 150 klanten doen zaken met CM Shop.
Neem nu contact met ons op
 

E-mail

Wij reageren z.s.m op de e-mail

 
 

Telefoon