Alle berichten
5 november 2020

4 factoren voor een succesvolle webshop

Het is niet een tijdelijke trend: de webshop is een vaste waarde voor nu en de toekomst.

Het afgelopen halfjaar is de groei in online verkopen over het algemeen enorm gestegen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de corona-pandemie die ons op dit moment in de greep heeft. Is deze groei eenmalig of hebben wij hier nog langer 'last van'?

Het zijn niet alleen de bekende namen zoals Bol.com en Zalando die meer resultaat boeken. Bijzonder is dat juist de kleinere bedrijven het afgelopen halfjaar succesvol zijn geworden. Er zijn ook bedrijven die de andere kant zien waarin hun onderneming flink te verduren heeft.

Wat zijn de succesfactoren van deze stijging?

  1. Eenvoud
  2. Service
  3. Supply chain
  4. Beveiliging

1. Eenvoud

De klant is bezig met zijn aankoopreis, oftewel customer journey. Als hij jouw webshop ziet moet dit een goede ervaring zijn. Het meest belangrijk is eenvoud. Zorg ervoor dat de webshop duidelijk is en dat de klant niet hoeft te zoeken naar de informatie die hij belangrijk vindt.

Moet de bezoeker die een aankoop wilt doen direct een account aanmaken? Of mag de klant de bestelling zonder account plaatsen? Je kan de klant naderhand nog vragen of hij een account wilt aanmaken voor de volgende keer. Zo voorkom je drempels in het aankoopproces en zorg je voor een soepele aankoopreis.

2. Service

Verkopers in een fysieke winkel zijn gewend om hun klanten persoonlijk te benaderen en te begroeten. Hoe benader je de klant als je hem niet in de ogen kunt kijken? Je hebt vast een contactpagina op je website. Maar zorg ook dat je via app of chat bereikbaar bent. Dat contact is laagdrempelig en voelt al een stuk persoonlijker. Zo creëer je een band met de klant.

3. Supply chain

De leveringen aan klanten moeten vlot worden bezorgd. Geef jij op de website aan dat je bestellingen die voor 16.00 uur binnenkomen deze de volgende dag al levert? Zorg dat je deze en andere afspraken nakomt. Informeer de klant bijvoorbeeld met een track&trace-code over de orderstatus.

Beloftes webshop

4. Beveiliging

Het lijkt vanzelfsprekend. Klanten moeten erop kunnen vertrouwen dat de gegevens die zij verstrekken via de website goed worden beveiligd en opgeslagen. Geef deze zekerheid met een bekend en erkend keurmerk. Dan kun je jouw klanten verzekeren dat ze vol vertrouwen online bij je kunnen winkelen.

WebwinkelKeur is hier een grote leider in. De kosten voor een keurmerk liggen tussen de 100 en 200 euro per jaar. Dit is afhankelijk van het gekozen pakket. Om het keurmerk te verkrijgen moet je behalve betalen, ook aan een serie eisen voldoen.

WebwinkelKeur partner logo