Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
12 november 2020 14:20

Hoe blijft jouw website organisch groeien?

De trends en veranderingen voor SEO om jouw website up to date te houden voor de zoekmachines.

Waar moet je op letten als het gaat om SEO (organische vindbaarheid). Veel mensen denken dat je met een goede tekst klaar bent om het wereldwijde web te domineren. De basis is hiermee gelegd, maar vergeet alle andere onderdelen niet.

De grootste zoekmachine van dit moment

Google is de grootste zoekmachine tot op heden. We hebben met zijn allen zelfs een nieuw woord bedacht dat al best goed ingeburgerd is, namelijk 'Googlen'. Hiermee wordt de handeling van het zoeken via de zoekmachine van Google aangeduid.

DuckDuckGo in een stijgende lijn

Naast Google is DuckDuckGo een stijgende zoekmachine, houd deze dan ook zeker de komende tijd in de gaten. DuckDuckGo is een zoekmachine die informatie van veelbezochte sites zoals Wikipedia gebruikt om traditionele internet-zoekresultaten te verbeteren. In de VS stijgt het gebruik van deze zoekmachine al enorm. De verwachting is dat ons kikkerlandje zeker niet achter gaat blijven met het gebruik van deze zoekmachine.

Niet alleen tekstuele content

De organische zoekresultaten krijgen steeds meer contentvormen. Je zult hier in mee moeten gaan wil je de concurrentie bij willen blijven. Denk hierbij aan video's of featured snippets (korte stukjes tekst bovenaan in de zoekresultatenpagina (SERP).

Gestructureerde gegevens

Google Zoeken werkt hard om de inhoud van een pagina te begrijpen. Jij kan Google helpen door expliciete aanwijzingen over de betekenis van een pagina aan Google te geven door gestructureerde gegevens op de pagina op te nemen. Gestructureerde gegevens is een gestandaardiseerd formaat om informatie over een pagina te verstrekken en de pagina-inhoud te classificeren. Op een receptenpagina bijvoorbeeld: wat zijn de ingrediënten, de kooktijd en -temperatuur, de calorieën, enzovoort.

Een receptpagina met geldige gestructureerde gegevens komt bijvoorbeeld in aanmerking voor weergave in een grafisch zoekresultaat, zoals hier weergegeven:

Pesto maken zoekwoord in SERP

Zo zijn er nog een aantal mogelijkheden. Wat dacht je van informatie over een film of direct antwoord op je vraag met veelgestelde vragen (FAQ).

Filmcarrousel en video

De filmcarrousel helpt gebruikers lijsten met films op Google Zoeken te verkennen (bijvoorbeeld 'beste films van 2019'). Je kunt details over de films opgeven, zoals de titel van elke film, informatie over de regisseur en afbeeldingen.

Hoewel Google automatisch details over de video probeert te begrijpen, kun je expliciet informatie verstrekken, zoals de beschrijving, miniatuur-URL, uploaddatum en duur. Video's kunnen worden weergegeven in zoekresultaten van Google, videozoekopdrachten, Google Afbeeldingen en Google Discover.

FAQ en Q&A

Een pagina met veelgestelde vragen (FAQ) bevat een lijst met vragen en antwoorden die betrekking hebben op een bepaald onderwerp. Goed gemarkeerde pagina's met veelgestelde vragen komen mogelijk in aanmerking voor een uitgebreid resultaat op Zoeken, waardoor de site de juiste gebruikers kan bereiken.

Vraag- en antwoordpagina's (Q&A) zijn webpagina's die gegevens bevatten in een vraag- en antwoordindeling, een vraag gevolgd door de antwoorden.

Gestructureerde gegevens film
Gestructureerde gegevens faq

Zero clicks nemen toe

Kortgezegd is zero click search het toenemende belang onder zoekmachines om gebruikers binnen haar eigen platform(en) te houden.

35 procent van de gebruikers die zoektermen invullen in Google via hun desktop klikken niet door op de organische items. Google optimaliseert namelijk de resultatenpagina dusdanig zodat gebruikers direct antwoord krijgen op hun zoekvraag. Hierdoor hoeft de bezoeker niet meer door te klikken naar een website om antwoord te vinden, maar blijven zij binnen het Google-domein.

zoekvraag zero click in Google