Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
29 mei 2020 12:05

SEO & SEA: wat is beter?

Wat betekenen deze afkortingen en hoe kan ik het gebruiken?

De termen SEO en SEA komen steeds vaker voorbij, maar wat wordt hiermee bedoeld? Wat is het verschil tussen de twee en hoe werken we hiermee?

Organisch of betaald

Er zijn twee manieren om met een website hoger in de resultaten van zoekmachine te komen, namelijk door middel van: betaalde advertenties en organische verbeteringen. Wat ons betreft is het goed om hier een volgorde in aan te houden. Zorg dat je website organisch in top vorm is, om vervolgens met advertenties net dat extra zetje te geven om ook in de bovenkant van de pagina te komen.

Organische vindbaarheid

SEO is een afkorting die staat voor Search Engine Optimization, het betekend verbeteren van je plek binnen zoekmachines zoals Google, Bing en anderen. Websites of pagina’s die in de zoekmachine resultaten worden getoond zonder dat daarvoor betaald is, worden “organische resultaten” genoemd. Hier ligt de nadruk op organische vindbaarheid daar waar SEA (Search Engine Advertising) werkt met advertenties. Organische verbeteringen hebben op langere termijn resultaat zonder er teveel geld aan te spenderen.

Wij kunnen je helpen!

Betaalde vindbaarheid

Wanneer men over advertenties praat dan staat dit vaak synoniem voor Google Ads (voorheen Google Adwords). Dit is het advertentieprogramma van Google. De advertenties die via Ads worden ingezet worden alleen in de Google zoekmachine en eventueel in het Google netwerk getoond. Men betaalt per klik op een Adwords advertentie.

Onderstaande afbeelding geeft het verschil tussen organische resultaten (in het groen) en betaalde resultaten (in het rood) weer:

screenshot resultaten in seo en sea

Redenen om Google Adwords in te zetten

Als je vandaag nog bovenaan wilt staan in de Google zoekmachine resultaten zul je gebruik moeten maken van advertenties. Je kunt er organisch ook voor zorgen dat je bovenaan komt te staan, echter gaat hier tijd overheen. Het voordeel van organisch ten opzichte van advertenties is dat het resultaat duurzamer is. Als je eenmaal hoger in zoekmachines staat zal je hier niet van de een op de andere dag niet meer getoond worden. Dat is bij Google Adwords wel. Stop je met de betalingen, dan worden de advertenties per direct niet meer getoond.

Google Shopping

Heb je een webshop met artikelen die je graag in Google wilt laten zien? Dan is Google Shopping de uitkomst voor jouw bedrijf. Je kiest zelf met welke artikelen je te zien bent in de zoekmachine.

Google Shopping schoenen groen

 Tip: Hoe hoger je staat in de zoekmachine des te minder budget je nodig hebt in Adwords.

Maak kennis met Adwords