23 november 2020 09:30

Wat als een product uitverkocht is?

Voorkom teleurgestelde bezoekers en gebruik de juiste methode. Met de juiste toepassing kun je zelfs omzetgroei realiseren.

Bijna iedereen met een webshop heeft producten die uitverkocht raken of uit het assortiment worden gehaald. Wat gebeurt er met de SEO-waarde van zo'n productpagina? Dat is een belangrijke vraag, het zou zonde zijn als je deze waarde zou verliezen.

Kijk naar de bezoeker

Als de bezoeker op een productpagina komt en ziet dat het product niet op voorraad is, heeft hij twee opties:

  1. De bezoeker verlaat de webshop en gaat op zoek naar een andere webshop die het product wel beschikbaar heeft. Of besluit om het product helemaal niet meer te kopen.
  2. De bezoeker blijft trouw wachten tot het product weer op voorraad is. Of hij gaat op zoek naar een alternatief product binnen de webshop.

Omgaan met 'niet op voorraad'

Standaard laten webshops over het algemeen de melding 'niet op voorraad' staan. De klant bezoekt de pagina en is teleurgesteld dat het product niet kan worden besteld. De bezoeker kan niet verder en zal de webshop verlaten. De kans is groot dat de bezoeker het (alternatieve) product bij de concurrent zal kopen.

Houd de bezoeker op de hoogte

Je wilt natuurlijk niet dat jouw potentiële klant het product gaat kopen bij één van je concurrenten. Houd de klant op de hoogte van de voorraad. Laat de bezoeker een e-mailadres achterlaten wanneer een product tijdelijk niet leverbaar is. Op het moment dat een artikel weer op voorraad is, ontvangt de bezoeker een e-mail. Met deze extra service zorg je ervoor dat de kans kleiner is dat jouw klanten gaan zoeken naar een alternatief. Ook hoeft jouw klant nu niet zelf te controleren wanneer het product weer op voorraad is.

Alternatief product aanbieden

Is een product niet op voorraad? Bied dan alternatieve producten aan, dan is de kans dat je de bezoeker nog langer in jouw webshop houdt, groter.

Product niet op voorraad