Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
23 juli 2019 11:50

Wat is SEO?

Wat is SEO en hoe zorg je ervoor dat je website helemaal SEO-proof is

Geüpdatet 18 januari 2022

Waar staat SEO voor?

SEO is een veelvoorkomende afkorting die gebruikt wordt als je praat over vindbaarheid van een website in de zoekmachines. Het is de Engelse afkorting van 'Search Engine Optimization'. In het Nederlands betekent dit: 'Zoekmachineoptimalisatie', ofwel het optimaliseren van je webpagina zodat deze beter gevonden wordt door de zoekmachines. Of hoger in de zoekresultaten van Google komt te staan. Dit zijn de zogenaamde organische of niet-betaalde zoekresultaten.

Waarom SEO toepassen?

De meeste mensen die geen ‘nee-nee’-sticker op hun deur hebben zitten, krijgen wekelijks een pak reclamefolders door de bus. Sinds jaar en dag is dit de manier van reclame maken voor bedrijven, zoals grote, landelijke supermarktketens en drogisten. Maar ook lokale glazenwassers, hondentrimsalons en zelfs ‘toekomstvoorspellers’ komen met hun folders of kaartje op je deurmat terecht. 

Tegenwoordig zijn we allemaal online. Wat doen we als we online iets zoeken? Dan googlen we dat. Om te zorgen dat je bedrijf ook op internet onder de aandacht van je doelgroep komt, is het belangrijk dat je goed gevonden wordt in zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo! en Duckduckgo.

Hoe ziet dat er nu uit?

Stel, ik zoek een stukadoor en ik tik in bij Google 'stukadoor blaricum'. Dan zie je in bijgaande afbeelding de organische zoekresultaten staan in het rood omlijnde kader. De eerste plek wordt ingenomen door de Stukadoorgids. Stukadoor Blaricum staat in dit geval op de tweede plek, met zijn website stukadoorblaricum.nl.

Wil de stukadoor in Blaricum op de eerste plek terechtkomen dan zal hij aan zijn SEO moeten werken.

Verschil tussen SEO en SEA uitgelegd

Voorbeeld van organische (rood) en betaalde (blauw) zoekresultaten

Wat moet je doen voor SEO?

Om SEO toe te passen is het belangrijk om te weten dat SEO niet uit één onderdeel bestaat. Voor een solide SEO-basis kijk je naar de volgende 3 punten:

  • Technische optimalisatie (bijvoorbeeld snelheid van je website of webshop)
  • Content optimalisatie (bijvoorbeeld kwaliteit van je teksten)
  • Linkbuilding (het aantal links dat verwijst naar je website of webshop)

Wanneer kies je voor SEA

SEO kost tijd. Wanneer de stukadoor direct op de eerste plaats wil staan met bijvoorbeeld een kortingsactie om meer klanten te trekken, dan kan hij kiezen voor SEA. Met betaalde advertenties komt hij direct bovenaan de zoekresultaten te staan. Een betaalde advertentie kun je herkennen aan het kopje ‘advertentie’. In het voorbeeld staat deze advertentie in het blauwe kader.

Wil je SEA inzetten?

Bel ons dan voor meer informatie. We leggen je alles graag telefonisch uit, of neem alvast een kijkje op onze pagina SEA betaald adverteren.

Werken aan je SEO

Wil je weten of je webshop of website SEO-proof is? Met de SEO Kickstart van CM Specialist weet je meteen hoe je ervoor staat.

Bekijk onze SEO pakketten