Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
23 oktober 2020 11:20

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)

Richtlijnen voor het toegankelijk maken van websites voor mensen die bijvoorbeeld dyslectisch, slechtziend of kleurenblind zijn.

Wat is WCAG en waarom is het goed om hier stil bij te staan?

Nu we steeds vaker alles online doen, is het belangrijk dat websites, online documenten en mobiele applicaties voor iedereen toegankelijk zijn, zeker voor mensen met een beperking. Het gaat daarbij om eenvoudige zaken, zoals een goed visueel contrast tussen tekst en achtergrond op een website of app. Maar het is ook goed om te kijken of je website of document überhaupt werkt op een tablet, of leesbaar is voor de hulpsoftware die mensen met een beperking gebruiken.

Wat het betekent voor jouw bedrijf

Wij merken dat de WCAG-richtlijnen steeds belangrijker worden voor de websites en webshops van onze klanten. Deze afkorting zal je wellicht niet geheel onbekend zijn als je een website hebt die gericht is op de zorg.

Wettelijk verplicht

Voor websites die behoren tot de gezondheidszorg (zorginstelling) en gepubliceerd zijn vóór 23 september 2018 is het wettelijk verplicht om op 23 september 2020 WCAG-proof te zijn.

In Nederland heeft naar schatting 25% van de bevolking een vorm van functiebeperking.

Jouw verantwoordelijkheid

Jij bent als website eigenaar zelf verantwoordelijk om op de hoogte te zijn en te blijven van alle wettelijke voorwaarden die op dit gebied gelden. Er wordt van je verwacht dat jij zelf maatregelen treft om de website van jouw bedrijf optimaal digitaal toegankelijk te maken.

Bewustwording

Het is zeer onwaarschijnlijk dat jij hiervan persoonlijk op de hoogte wordt gesteld. Actief informeren lijkt een onmogelijke opgave te zijn. Toch verwachten we dat er op den duur een campagne zal worden opgezet om digitoegankelijkheid meer onder de aandacht te brengen. We zijn inmiddels met de overheid in gesprek, en hopen hier meer duidelijkheid over te krijgen in de komende periode.

Verschillende niveaus (A, AA, AAA)

WCAG is door het World wide web consortium (W3C) opgesteld en opgedeeld in 3 niveaus. Deze geven aan hoe streng deze eisen worden beoordeeld. Er wordt ook toegelicht welke onderdelen verbeterd dienen te worden en hoe je dit het beste kunt doen.

Niet-tekstuele content

Voor niet-tekstuele content (afbeeldingen, video's etc.) is het belangrijk dat er een tekstuele toevoeging aanwezig is. Bij afbeeldingen maken we daarvoor gebruik van een alt-tekst (alternatieve tekst), ook bekend als "alt-attribuut". Deze tekst wordt binnen de HTML-code gebruikt om het uiterlijk en de functie van een afbeelding op een pagina te beschrijven.

  • Het toevoegen van alternatieve tekst aan foto's is in de eerste plaats een principe van webtoegankelijkheid. Visueel gehandicapte gebruikers die gebruik maken van schermlezers zullen een alt-attribuut lezen om een afbeelding op de pagina beter te begrijpen.
  • Alt-tags worden weergegeven in plaats van een afbeelding wanneer een afbeeldingsbestand niet geladen kan worden.
  • Alt-tags zorgen voor een betere beeldcontext/beschrijving voor zoekmachinecrawlers en helpen hen om een afbeelding op de juiste manier te indexeren (goed voor de vindbaarheid dus).

Contrast van kleuren

De visuele weergave van tekst dient een contrastverhouding van ten minste 4,5:1 te hebben. Neem bijvoorbeeld een licht grijze tekst op een witte achtergrond. Dat is niet voor iedereen goed leesbaar. Natuurlijk kun je deze kleuren aanpassen op de website. Maar soms gaat dat tegen de huisstijl in en zorgt deze aanpassing ervoor dat de uitstraling van je website nadelig beïnvloed raakt. In dat geval kan een knop die wisselt tussen normaal en hoog contrast, een uitkomst bieden.

normaal contrast knophoog contrast knop

Is jouw website WCAG-proof?

Je kunt met een quickscan globaal onderzoeken of een pagina voldoet aan de richtlijnen. Slechts een deel van alle succescriteria kan volledig automatisch worden getest. Je krijgt hierdoor een redelijke indicatie hoe jouw website scoort.

Aan de slag!

Wij helpen je graag om jouw website volledig digitaal toegankelijk te maken. Vul onderstaand formulier in en wij bellen je terug.