Logo Haard & Grill

Met inzet van een uitgebreid SEO-traject hebben we de vindbaarheid, de naams- en merkbekendheid en het aantal bezoekers van de Haard & Grill-webshop verhoogd.

Over Haard & Grill

Haard & Grill is de webshop voor sfeermakers die zowel binnen als buiten willen genieten van de gezelligheid van een buitenhaard of houtkachel. Haard & Grill verkoopt de grote merken Scandinavische houtkachels zoals Contura, Morsø en Nordpeis, onderdelen voor deze houtkachels en daarnaast alles voor outdoor koken en grillen. Zoals barbecues waar je lekker mee kunt koken en grillen of zelfs je eigen pizza mee kunt bakken.

Start met de webshop en online marketing

In 2019 neemt Haard & Grill contact op met CM Specialist om een webshop te laten maken die gekoppeld is aan het ERP-pakket Order-Direct.

In de zomer van 2021 wordt de webshop gelanceerd, en wil Haard & Grill te starten met SEO, het vergroten van de vindbaarheid van de webshop. CM Specialist krijgt de opdracht om de SEO Kickstart uit te voeren: een rapportage over waar Haard & Grill qua vindbaarheid nu staat, en een actieplan om deze vindbaarheid te verhogen.

Morso houtkachel in woonkamer

Gebruikte expertises

SEO
  • Met een aantal merken op de hoogst haalbare positie in Google staan.
  • Meer verkeer naar de webshop.

Copywriting

  • SEO-teksten schrijven voor bestaande pagina’s
  • Pagina's tekstueel en inhoudelijk verbeteren en aanvullen
  • SEO-teksten schrijven voor nieuwe landingspagina's.

Linkbuilding

  • Start derde kwartaal van 2022.
SEO
Copywriting
Linkbuilding
Quote Maecenas tempus, tellus eget condimentum rhoncus.

SEO Kickstart

De SEO Kickstart bestaat uit twee onderdelen: een analyse van hoe je ervoor staat als het gaat om de vindbaarheid van je webshop of website, en het actieplan om deze vindbaarheid te verbeteren.

Voor Haard & Grill willen we starten met het bepalen van de zoekwoorden waarop ze gevonden willen worden, de concurrenten en de regio's waarbinnen we willen targeten op de doelgroep. We zien helaas dat de gekozen zoekwoorden er op dit moment nog niet voor zorgen dat geïnteresseerden op de webshop van Haard & Grill landen. Google heeft nog geen koppeling van de zoekwoorden naar de webshop gelegd. Omdat de pagina’s van Haard & Grill die er op dat moment online staan, niet relevant genoeg bevonden worden voor de betreffende zoekwoorden. Dat betekent dat er nog flink wat gedaan moet worden om dit wel voor elkaar te krijgen.

Ook aan de slag met de Kickstart?

SEO-strippenkaart: inzetten wanneer jij dat nodig vindt

Na de analyse en het actieplan van de SEO Kickstart, beginnen we met een SEO-strippenkaart. Deze wordt vaker door klanten ingezet na de Kickstart. Zo kunnen we direct aan het werk met SEO, maar de klant bepaalt zelf wanneer dit gebeurt. De strippenkaart bestaat uit 10 uur (met korting) en is vrij te gebruiken. Handig als je eerst wilt uitproberen wat SEO precies voor je doet of wanneer je direct een boost wilt geven aan je vindbaarheid.

De strippenkaart is dus heel geschikt wanneer je net begint, maar wil je serieus met SEO aan de gang, dan zul je dit regelmatig moeten bijhouden om voortgang te blijven boeken. Doe je niks meer, dan merk je dat niet direct, maar uiteindelijk zul je posities verliezen en zakken in de zoekresultaten van Google. Ook Haard & Grill wil een solide SEO-basis en stapt na een eerste periode met de strippenkaart, over op een SEO-abonnement.

SEO-abonnement: werken aan 3 grote merken houtkachels

Na het experimenteren met een aantal zoekwoorden tijdens de strippenkaartperiode, besluiten we om onze resultaten te verbeteren door de zoekwoordfocus van Haard & Grill te verleggen naar de belangrijke merken houtkachels (Morsø, Contura en Nordpeis). De concurrentie op merken en merknamen is wel aanzienlijk hoger dan meer generieke zoekwoorden zoals 'houtkachel' of 'kachel onderdelen'. Dit wil zeggen dat ook veel andere bedrijven er hard aan werken om met deze merknamen bovenaan in Google te komen.

De focus die een bedrijf op bepaalde zoekwoorden legt, verandert continu en gaat mee met de voorkeuren van hun doelgroep of trends in de branche. Zo is het zoekwoord 'buitenhaard' favoriet in 2021. In 2022 verschuift de focus van Haard & Grill richting 'buitenkachel'. 

Omdat SEO een onmisbaar maar ook langdurig traject is, geven we vooraf altijd aan hoe snel we beweging verwachten als we gaan starten met SEO. Heb je nog niet eerder aan je SEO gewerkt (of laten werken), dan zal je vrij snel zien dat je ineens verschijnt of omhoogklimt in de zoekresultaten. Ben je eenmaal op de eerste pagina van Google - de eerste 10 resultaten - beland, dan begint de strijd pas echt. Hier staan namelijk de websites en webshops die, net als jij, flink investeren in SEO, SEA (en waarschijnlijk nog veel meer). Juist op dat moment is het belangrijk je aandacht niet te laten versloffen of je SEO-werkzaamheden op een lager pitje te zetten.

Resultaten van focuszoekwoorden in de zoekresultaten

Hieronder een overzicht van de focuszoekwoorden van Haard & Grill en hoe ze stijgen in Google over een bepaalde periode met inzet van SEO. De Y-as links toont de posities in Google van 150 tot 1.

Morso houtkachel zoekwoord positie in SE Ranking
- Stijging van zoekwoord 'Morso houtkachel'; links (Y-as) geeft de posities in Google aan van 150 tot 1

Contura houtkachel zoekwoord positie in SE Ranking
- Stijging van zoekwoord 'Contura houtkachel'; links (Y-as) geeft de posities in Google aan van 150 tot 1

Nordpeis kachels zoekwoord positie in SE Ranking
- Stijging van zoekwoord 'Nordpeis kachels'; links (Y-as) geeft de posities in Google aan van 150 tot 1

Zweedse houtkachel zoekwoord positie in SE Ranking
- Stijging van zoekwoord 'Zweedse houtkachel'; links (Y-as) geeft de posities in Google aan van 150 tot 1

Houtopberger zoekwoord positie in SE Ranking
- Stijging van zoekwoord 'Houtopberger'; links (Y-as) geeft de posities in Google aan van 150 tot 1

Tussenstand zoekwoorden juli 2021

  • 10 zoekwoorden staan in de top 30 (26 zoekwoorden staan erbuiten)

Uit de 36 zoekwoorden die we in juni bepaald hebben, verschijnt Haard & Grill met 10 zoekwoorden in de eerste 30 zoekresultaten (of top 30) van Google. Dit is een mooi uitgangspunt en we besluiten de focus te leggen op het optimaliseren van de pagina's die aan deze 10 zoekwoorden gekoppeld zitten. Het doel is om ervoor te zorgen dat ze binnen een jaar van de top 30 in de top 10 terechtkomen. Daarnaast blijven we kijken naar andere (en nog meer) zoekwoorden, om zoveel mogelijk verkeer naar de website te krijgen.

Tussenstand zoekwoorden juli 2022

  • 3 zoekwoorden staan op 1
  • 5 zoekwoorden staan in de top 3
  • 6 zoekwoorden staan in de top 5
  • 10 zoekwoorden staan in de top 10
  • 18 zoekwoorden staan in de top 30
Quote Ook beter gevonden worden in de zoekmachine?

Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Scoor hoger in de zoekmachines met je website of webshop. Met de SEO Kickstart weet je meteen hoe je website ervoor staat en wat er nodig is om hoger te scoren in Google.

Lees meer

Copywriting

Functionele webteksten versterken je merk en moeten je potentiële klanten informeren, overtuigen en aanzetten tot het kopen van je product of dienst.

Lees meer

Stijgende posities in Google

  • ‘zweedse houtkachel' van 100+ naar plek 3;
  • 'houtopberger' van 100+ naar plek 4;
  • ‘zweedse houtkachel' van 100+ naar plek 8;
  • 'nordpeis kachels' van 100+ naar plek 10.

Ook zulke resultaten behalen?

De basis staat

We hebben een SEO-basis gelegd met het optimaliseren van de website om de positie van zoekwoorden te laten stijgen. Ons plan is om in het derde kwartaal van 2022 naar de vervolgstappen van SEO te kijken, waarin linkbuilding een belangrijke rol gaat spelen als het gaat om de online autoriteit van Haard & Grill.

Ook aan de slag met SEO of Copywriting?

Join the club! Maak grote stappen in de online wereld van Google.
Neem nu contact met ons op
 

E-mail

Wij reageren z.s.m op de e-mail

 
 

Telefoon