Marit Porsinck
Marit Porsinck Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
14 januari 2021

Explosieve groei in online aankopen

Sinds de coronacrisis is het aantal online aankopen extreem gegroeid met 82 procent meer bestellingen dan daarvoor.

Sinds de coronacrisis is het aantal online aankopen extreem gegroeid met 82 procent meer bestellingen dan daarvoor. Het ligt waarschijnlijk nog vers in je geheugen, de eerste lockdown in maart 2020. We wisten niet wat ons overkwam: winkels dicht en mensen thuis. Maar tegelijkertijd was dit de start van een enorme groei in online aankopen.

Consumenten reageren ook sterk op het optreden van onze minister-president: op 21 april 2020 zijn er 324 procent meer bestellingen dan in het jaar daarvoor op dezelfde dag.

Tijdens de tweede lockdown zien we een stijging van 114 procent in online aankopen vergeleken met 2019. De periode van de online kerstinkopen is vergelijkbaar met de week van Black Friday. De drukste dag voor PostNL is 21 december 2020, maar eigenlijk draaien alle bezorgdiensten overuren, van ver vóór tot ver ná kerst.

B2B en e-commerce

Niet alleen consumenten weten de weg naar webshops en online producten te vinden, ook bedrijven zoeken online naar bijvoorbeeld groothandels, productiebedrijven en marktplaatsen. Tijdens de coronacrisis kan ook B2B zich geen stilstand - en zeker geen achterstand - permitteren. Serieuze aandacht voor e-commerce is broodnodig, waarbij aspecten uit de consumentenmarkt ook hier weer terugkomen. Zoals het belang van een snelle bezorging en het vergroten van klantloyaliteit, waarbij het analyseren en gebruiken van data essentieel is.

Een stabiele webshop die piekbelasting aankan

Een zwakke digitale infrastructuur kan door piekbelasting (veel bezoekers en veel aankopen op een bepaald moment) zorgen voor problemen. Retailers zijn niet alleen afhankelijk van een eigen systeem dat niet omvalt bij duizenden bezoekers per minuut, maar ook van stabiele software koppelingen met logistiek of orderbeheer. Zo zorg je ervoor dat je trouwe en terugkerende klanten krijgt.

Alle koppelingen voor de webshop

Black Friday

Hoe Black Friday groeit door de coronacrisis

Black Friday - de dag na Thanksgiving - is een typisch Amerikaans verschijnsel en wordt door consumenten gezien als start van de decembermaand, en dé gelegenheid om Sinterklaas- en kerstcadeaus goedkoper te kunnen inslaan. Tijdens de coronacrisis is Black Friday de drukste online besteldag van 2020, een record!

Van Black Friday (en Cyber Monday) naar Black Week

In de week voorafgaand aan Black Friday komen veel webshops al met aanbiedingen om de druk op transporteurs, verzendmaatschappijen en bezorgdiensten te spreiden. Hierdoor breidt Black Friday (met het daaropvolgende Cyber Monday) zich uit tot Black Week en neemt zodoende 5 procent van het totaal aantal online aankopen in 2020 voor zijn rekening. Een groei van 121 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. 

Online betaaldienst Klarna meldt dat Black Friday in 2020 tot 80 procent meer online transacties genereert dan in 2019. Populaire categorieën voor de koopgrage (en naar feestelijkheden snakkende) mens zijn: elektronica, entertainment en health & beauty. 

Black Friday anno 2020: de kenmerken

  • Veel kortdurende of dagaanbiedingen (flash sales), met name in de avond en de nacht.
  • Retailers weten nu dat alle dagen rond Black Friday net zo belangrijk zijn als de dag zelf (de dagen voor Black Friday tot en met de daaropvolgende Cyber Monday).
  • De online verkooppiek is voor webshops beter te verwerken door spreiding van aanbiedingen (en versturen van pakketjes).
  • De trend: van eenmalige omzetpiek naar langetermijnrelatie met minder nadruk op de allerlaagste prijs en meer op productbundels of exclusieve producten.
  • Black Week is onderdeel van een bredere marketingstrategie met toenemende eisen, waarbij naast de laagste prijs ook exclusiviteit en betrouwbaarheid van het product en de webshop belangrijk zijn.