Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
9 juni 2021 16:55

Google Ads Search met afbeelding!

Maak je advertenties nu nog aantrekkelijker met een sprekende afbeelding.

Je kent het wel: je zoekt in Google naar bijvoorbeeld een zwembroek. Bovenaan de lijst met zoekresultaten zie je dan de betaalde advertenties staan: herkenbaar aan de dikgedrukte melding ‘Advertentie’.

Deze tekstadvertenties zijn onderdeel van de Search campagne binnen Google Ads.

Google Ads Display

Wil je opvallen met afbeeldingen? Dan kun je je product, dienst of je merk ook promoten met een Google Display campagne. Via het Google Display Netwerk (GDN) kun je betaalde advertentiebanners van bijvoorbeeld de zwembroeken die je verkoopt, vertonen op de websites en apps die aangesloten zijn bij dit netwerk. Dit kunnen kleine of grote websites en platforms zijn, waaronder YouTube en Gmail. Wist je dat je zelfs display advertenties kunt plaatsen op websites van de concurrentie?

De advertenties zijn getarget, wat betekent dat je gericht adverteert op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld: mensen die zwembroeken zoeken. Bezoekers die niet direct op zoek zijn naar jou (omdat ze jouw webshop bijvoorbeeld nog niet kennen), maar wel websites van het GDN bezoeken, komen de advertenties van jouw webshop daar dan toch tegen. Aangezien het GDN een enorm deel van de Nederlandse internetgebruikers bereikt, is het dus een uitgesproken goede manier om je doelgroep te bereiken.

Google Ads Search beeldextensies

Google Ads Search biedt nu ook de mogelijkheid om een afbeelding te laten zien bij je tekstadvertentie. Verkoop je bijvoorbeeld zomerjassen voor dames, dan kun je jouw product nóg aantrekkelijker maken met een mooie foto van een hippe zomerjas. En komt de boodschap van de advertentie beter over.

Beeldextensie CM Specialist voorbeeld
*Voorbeeld hoe wij de beeldextensie hebben toegepast

Hoe zet je de beeldextensie aan?

Log in bij je Google Ads-account. Let op: Google is deze extensie nog aan het uitrollen. Het kan zijn dat jouw account nog niet beschikt over de  mogelijkheid om beeldextensies toe te passen. In dat geval kun je beter op een later moment terugkomen, wanneer Google deze mogelijkheid voor alle accounts heeft aangezet.

Onder de tab ‘Extensies’ kun je als adverteerder verschillende afbeeldingen uploaden en selecteren en zo je eigen beeldextensie aanmaken en aanzetten.

Waar je op moet letten bij het inschakelen van beeldextensie:

  • Het kan een paar dagen duren voordat je beeldextensie(s) goedgekeurd en getoond wordt.
  • Gebruik als afmeting liefst een vierkant (makkelijk toonbaar) en een afbeelding van hoge kwaliteit (deze kan je ook bijsnijden na het uploaden).
  • Let op de andere specificaties waaraan je afbeeldingen moeten voldoen.
  • Je kunt maximaal 20 afbeeldingen uploaden.
  • Beeldextensies kun je kosteloos inschakelen, je betaalt natuurlijk wel kosten per klik wanneer er op je advertentie extensie geklikt wordt.

De voordelen:

  • Opvallen met je advertentie omdat beeldextensies nieuw zijn in de zoekresultaten.
  • Opvallen tussen je concurrenten omdat je een afbeelding gebruikt.
  • Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden, mensen begrijpen beter wat jouw dienst of product inhoudt waardoor jouw doelgroep eerder op je advertentie klikt.
  • Je kunt het beeld laten aansluiten op je huisstijl waardoor jouw bedrijf online steeds herkenbaarder wordt.

Let op: Als je gebruik wilt maken van beeldextensies moet jouw account 90+ dagen actief zijn en een goede reputatie hebben op het gebied van beleidsnaleving. Ook kom je niet in aanmerking als je je richt op gevoelige branches. Meer praktische tips? Lees wat Google schrijft of mail ons.