Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
15 oktober 2021 00:00
15 augustus 2023 00:00

Google MUM wil jou zo goed mogelijk begrijpen

De grote opvolger van Google-update BERT komt eraan: Google MUM. Zoekresultaten worden beter en uitgebreider. Waar moet jij rekening mee houden?

De nieuwste Google-update MUM

MUM is de nieuwste Google-update en opvolger van Google BERT. MUM staat voor Multitask Unified Model, een model dat het mogelijk maakt om informatie nog beter te begrijpen. Zo wordt de kunstmatig intelligente zoekmachine Google steeds slimmer en niet zo’n klein beetje ook. MUM is namelijk 1000 keer krachtiger dan BERT.

Google BERT was al bedoeld om de context te kunnen bepalen van langere zoekopdrachten, en zo betere en meer relevante zoekresultaten te kunnen laten zien. Google BERT speelt hiermee ook in op voice search, waarbij je gesproken zoekopdrachten geeft aan bijvoorbeeld je Google Home-apparaat of je mobiel.

Google wordt steeds slimmer

Google MUM gaat nog verder en doorgrondt niet alleen wat je vraag precies is en de context van de vraag, maar ook waarom je deze vraag zou kunnen stellen. Kortom: wat je intentie of informatiebehoefte is. Google MUM is multimodaal en begrijpt informatie die gevonden wordt in tekst of afbeelding. In de toekomst wordt dit zelfs uitgebreid naar audio en video. Google MUM doorzoekt zelfs anderstalige pagina's omdat ze al meer dan 75 talen begrijpt en genereert!

Een voorbeeld

Stel, je bent een fervent hiker en je hebt net Mount Adams beklommen. Je hebt je nieuwe uitdaging alweer gevonden: volgend jaar herfst wil je Mount Fuji beklimmen. Dan wil je weten wat je moet doen om je goed voor te bereiden.

Ik heb Mount Adams beklommen en volgend jaar herfst wil ik Mount Fuji beklimmen. Hoe kan ik mij het beste voorbereiden?

Wanneer je deze vraag aan Google stelt, zul je normaal gesproken meerdere vragen moeten stellen om erachter te komen hoe je je het beste kunt voorbereiden op het beklimmen van Mount Fuji. Zoals "Wat voor schoenen heb ik nodig?", "Waar moet ik op letten wanneer ik ga klimmen in de herfst?", "Is dit een goed klimseizoen?", "Welke weersomstandigheden kan ik verwachten?", "Wat is de makkelijkste klimroute en welke is de moeilijkste?" en bijvoorbeeld: "Is Fuji hoger of minder hoog dan Mount Adams en moet ik rekening houden met hoogteziekte?".

Wanneer je een klimexpert deze vraag stelt, kun je een uitgebreid antwoord verwachten. Want de klimexpert weet door zijn of haar ervaring precies waar je allemaal aan moet denken.

De expert Google MUM

Google MUM is straks ook klimexpert en zal de intentie achter je complexe vraag begrijpen. Ze kun je laten zien dat de herfst hét regenseizoen op Mount Fuji is en dat je waarschijnlijk een waterdicht jack nodig hebt. Ook kan ze suggesties geven voor een goede klimuitrusting en trainingstips voor wandeltochten in de bergen.
Google header samenkomst Google Mum

Betere zoekresultaten

Op de vraag “Wat is het beste recept voor een cheesecake?” kun je in de zoekresultaten enkele blogs over cheesecakes verwachten, of opmerkingen van cheesecake-lovers die kennis delen op taartbakforums. Aannemelijker is dat je met Google MUM een receptvideo te zien krijgt van een Amerikaanse chef-kok die gezien wordt als een autoriteit op het gebied van cheesecakes bakken. Waarbij Google MUM de Amerikaanse website - waar de video staat - ook nog even voor je vertaalt.

Antwoord op vragen die je zelf nog niet had bedacht

Google MUM wil betere zoekresultaten tonen, maar vooral ook zo compleet mogelijk. En wil antwoord geven op vragen waar je misschien zelf nog niet eens aan hebt gedacht. Zo kun je behalve het beste recept voor een cheesecake, ook nog suggesties krijgen voor driegangenmenu’s die goed passen bij een verrukkelijke cheesecake.

Google Lens

Google lens bril

Met de mobiele app Google Lens kun je met een afbeelding of foto zoeken. Je kunt een foto nemen van bijvoorbeeld een bril en Google laten zoeken naar het merk van het montuur. In de zoekresultaten zie je de merken die qua ontwerp het meest overeenkomen met het montuur op je foto.

Google MUM zorgt er straks voor dat je een vraag kan meesturen met de afbeelding. Zo krijg je nog relevantere zoekresultaten omdat Google MUM een verband legt tussen de afbeelding en je vraag, en nog beter begrijpt welke informatie je zoekt. 

Voorbeeld

Laat Google Lens een foto zien van je bril en vraag hoe je deze repareert. De zoekresultaten zullen je instructies en adviezen tonen in de vorm van blogs en video’s over hoe je het losse pootje van je bril weer vast kunt schroeven. En welk schroevendraaiertje je daarvoor nodig hebt.

Things To Know

Met Google MUM kun je ook een redesign van de huidige zoekresultatenpagina verwachten. Zo zal er een ‘Things to know’-box getoond worden bij de zoekresultaten. Hier laat Google andere relevante informatie zien, waar jij als gebruiker ook in geïnteresseerd zou kunnen zijn. Het kan zijn dat dit informatie is waarvan je nog niet wist dat je deze nodig had.

Topic Exploration

Op dit moment is Topic Exploration al in gebruik, dit zijn onderwerpen waar je niet op hebt gezocht, maar wel te maken hebben met je zoekvraag. Wanneer je een tuinschepje zoekt, kun je ook afbeeldingen van tuinhandschoenen te zien krijgen. Dit kan relevant voor je zijn, terwijl je niet hebt gezocht op ‘tuinhandschoenen’.

Waar moet je op letten wanneer je zelf content maakt?

Autoriteit en relevante content

Relevante content en online autoriteit blijven belangrijke factoren voor een goede ranking in Google. Omdat Google MUM meertalig is, is het mogelijk dat je bijvoorbeeld als Nederlandse expert bomen kweken, ook internationale bezoekers op je site krijgt die jouw pagina in hun eigen taal kunnen lezen. 

Gebruik van semantische zoekwoorden

Naast kwalitatief goede content waarmee je de diepte ingaat, is het handig te letten op het gebruik van semantische zoekwoorden. Stel je hebt een webshop met serviesgoed. Op de pagina ‘schotel’, kun je ook woorden gebruiken die een relevante connectie hebben met het woord ‘schotel’, zoals ‘kopje’ en ‘servies’. Zo weet Google dat het hier niet over een schotelantenne gaat.

Aandacht voor je afbeeldingen

Rijke content met afbeeldingen en (relevante) video’s zijn en worden steeds belangrijker. Geef daarom aandacht aan alt- en bestandsnamen van je afbeeldingen. 

Als laatste de tip: wil je goed scoren in Google? Blijf dan altijd aan je content werken!