Jeroen Stoker
Jeroen Stoker Designer & Front-End Developer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
8 januari 2021

Hoe duurzaam onderneem jij met jouw webshop?

De afgelopen jaren zijn we steeds meer online gaan bestellen. Wat doen al die verpakkingen toch met het milieu?

De afgelopen jaren zijn we steeds meer online gaan bestellen. Vorig jaar kochten we al voor zo’n 22,5 miljard euro aan producten en online diensten. Sinds corona en de maatregelen die hiervan het gevolg waren, loopt het de spuigaten uit: we bestellen per persoon 2,2 producten meer dan normaal. Maar wat doen al die verpakkingen toch met het milieu? Wat is de CO2-uitstoot van steeds meer auto’s en busjes die af en aan rijden met bestellingen maar ook retouren?

E-commerce en duurzaamheid: geen trend meer maar een standaard

Hoewel klanten bezorgsnelheid belangrijk vinden, is er een groeiende aandacht voor duurzaamheid. Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de impact die e-commerce maakt op het milieu en kiezen vaker voor duurzamere producten. Ook zien zij graag dat webshops bijdragen aan een milieuvriendelijke manier van verpakken en vervoeren.

Misschien vind jij ondernemen met aandacht voor klimaatverandering ook belangrijk, weet jij wat de voordelen voor jouw webshop zijn?

  • Consumenten vinden duurzaamheid steeds belangrijker. Met aandacht voor duurzaamheid onderscheid jij je van jouw concurrenten.
  • Meegaan met innovatie is goed voor commercie. Stel je flexibel op als webshop en ga makkelijker mee met de veranderingen en vernieuwingen in de e-commerce sector.
  • Met investeringen in duurzaamheid kun je efficiënter en dus kostenbesparend zijn: met kleinere verpakkingen (minder verpakkingsmateriaal) vervoer je minder ‘lucht’ en tegelijkertijd meer pakjes. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot.

Ok, je wilt meewerken aan duurzaamheid, maar wat kun je doen als webshop?

Het produceren of verkopen van duurzame producten

Overweeg of jouw producten op een milieuvriendelijke manier te produceren zijn. Of iets milieuvriendelijker dan je nu doet of zou willen doen. Ook kun je overwegen om te werken met een minimum aan logistiek door het aanbieden van lokale producten.

Als webshop bewust omgaan met het milieu

Je kunt dan denken aan het recyclen van je (verpakkings)afval, het gebruik van spaarlampen op je kantoor of in je magazijn, het opwekken van elektriciteit door middel van zonnepanelen, elektrisch rijden en biologische lunches voor jou en je personeel.

Pick-up-points en drop-off-points

Wist jij dat 66% van de klanten afhaakt in de checkout als er te weinig verzendopties zijn? Bied jouw klant de mogelijkheid om je product te laten bezorgen op een pick-up-point of een drop-off-point, een centraal punt waar alle pakketten voor een bepaald gebied worden afgeleverd. Dit kunnen winkels zijn, maar ook buurtbewoners. Vanaf dit punt kunnen ze door de klant worden opgehaald (lopend of met de fiets) óf met milieuvriendelijk vervoer verder worden bezorgd.

Wij hebben de Sendcloud koppeling die reeds bestond uitgebreid met de Point Picker van Sendcloud waarbij de consument zijn of haar eigen afhaallocatie kiest. Sendcloud verteld op hun website meer over alle voordelen hiervan.

Direct aan de slag!

Milieuvriendelijk vervoer

Heb je het bezorgproces zelf in de hand, dan kun je er ook voor kiezen de bezorging volledig milieuvriendelijk te maken door het inzetten van fietskoeriers, (elektrische) bak- of pakfietsen en elektrische busjes/auto’s. Op dit moment wordt er zelfs geëxperimenteerd met buizenpost en bezorgdrones.

Biologisch afbreekbare of gerecyclede verpakkingen

Niet-duurzame verpakkingen zijn grote vervuilers van het milieu. Maak - waar mogelijk - gebruik van biologisch afbreekbare en gerecyclede verpakkingen. Of zelfs herbruikbare verpakkingen die ook als retourverpakking kunnen dienen. 

Verpakking op maat: geen lucht!

Pas de verpakking van je product aan op formaat (vervoer geen lucht) maar ook op soort en materiaal (gewicht).

Je product voldoet aan de verwachtingen: geen retourzending

Een goede weergave van je product op je website, voorkomt teleurstellingen en dus retouren! Zorg voor goede, professionele productfoto’s in combinatie met een heldere en informatieve tekst, waardoor de consument weet wat hij of zij kan verwachten.

Onderscheid je met informatie over duurzaamheid

Consumenten krijgen steeds meer waardering en respect voor bedrijven en organisaties die duurzamer produceren, verpakken en vervoeren. Geef bezoekers van je webshop informatie over de herkomst van je producten, het productieproces maar ook het bezorgproces. Same day delivery is niet altijd duurzaam, geef je klant ook de mogelijkheid bewust te kiezen voor een andere bezorgtijd.

Innovatieve tools: wie durft

Om het vervoer van retouren zoveel mogelijk te beperken zou je ook nog kunnen denken aan een virtuele paskamer of een AI-spiegel!