17 november 2020

In 10 stappen een overtuigende productbeschrijving

Een goede productbeschrijving geeft klanten details over functies, laat problemen zien die het oplost en biedt andere voordelen om jouw producten te verkopen.

Bij het vullen van een webshop worden productbeschrijvingen nog vaak over het hoofd gezien en niet tot de volle mogelijkheden geoptimaliseerd. Een goede productbeschrijving die de klant kan informeren en overtuigen kan veel opleveren.

Waar begin je

Waar moet je starten bij het maken van een goede productbeschrijving? Zorg ervoor dat de informatie over het product wordt toegelicht in de beschrijving. Stel jezelf de vraag: hoe zou ik het product aanprijzen als de klant geïnteresseerd zou zijn in een product in de fysieke winkel? Hoe benader je de klant als hij binnen komt lopen en hoe help je de klant bij het vinden van het passende product? Geef de nodige informatie die voor de klant van waarde is om het product te kopen.

Vrouw helpt klant bij passen bril

Start met de 5W1H-methode

Denk na over de wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe alvorens je gaat schrijven. Als je jezelf deze vragen stelt is het eenvoudiger om een tekst te schrijven waar de bezoeker ook daadwerkelijk iets aan heeft.

Wie

Voor wie is het product bedoeld? Richt jij de tekst op mannen of vrouwen, consumenten of professionals? Denk na over de doelgroep en beantwoord daarna de volgende vragen.

Wat

Wat zijn de specificaties van een product? Denk hierbij aan de afmetingen, kleuren, materialen etc.

Waar

Waar kan iemand het product gebruiken? Is het alleen bedoeld om binnenshuis te gebruiken of kan het ook eenvoudig buiten worden gebruikt? Of wellicht zelfs onderweg?

Wanneer

Wanneer kan iemand het product gebruiken? Neem als voorbeeld een parasol, dat product wordt voornamelijk in de zomer gebruikt om schaduw te geven. Denk na over seizoenen, gelegenheden etc.

Waarom

Waarom moet iemand het product kopen? Is het product beter dan bij de concurrent? Wat zijn voordelen van dit product ten opzichte van andere producten?

Hoe

Hoe gebruikt iemand het product? Hoe werkt het? Sommige producten zullen voor zichzelf spreken. Maar bij een technisch product is een uitleg vaak gewenst. Denk hierbij aan tekstuele uitleg of een datasheet in .PDF-formaat.

Aan de slag

Sommige bezoekers zullen alleen de website scannen en niet de volledige tekst lezen. Daarom is het een goed idee om soms een opsomming op te nemen waarbij de belangrijkste details van het product beschreven staan. Gebruik bijvoorbeeld bulletpoints voor specificaties. Dit maakt het makkelijk leesbaar en houdt het geheel overzichtelijk.

Heeft jouw product een achtergrondverhaal dat bijzonder is? Dan is de kans groot dat het je product ook voor jouw publiek specialer maakt. Een achtergrondverhaal maakt je productomschrijving warmer en menselijker.

Een of meer verhalende alinea’s + Een opsomming van specificaties of producteigenschappen = Een converterende productbeschrijving.

Het maken van unieke, overtuigende beschrijvingen maken jouw producten relevanter voor zoekmachines en andere media die waarde hechten aan originele content.

Babyliss neemt je mee in het gebruik en geeft je alle belangrijke informatie die je wilt weten als je op zoek bent naar de beste föhn. Voor het scannende oog hebben ze de punten ook verzameld in een bullet list. Om je volledig te informeren kun je zelfs de gebruikersaanwijzing alvast downloaden.

Babyliss productbeschrijving