Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
10 november 2020 00:00
15 augustus 2023 00:00

Is jouw webshop klaar voor de feestdagen?

Denk alvast na over events als Black Friday, Sinterklaas en kerst.

Trends in zoekgedrag

Er wordt jaarlijks massaal gezocht op zoekwoorden zoals: Black Friday, Sinterklaas en Kerst. Deze zoekresultaten pieken rond de feestmaanden november en december. Wat opvalt is dat de interesse in Black Friday de laatste jaren flink is toegenomen. Vanaf 2017 stijgt deze zoekopdracht boven kerst uit. Dit geeft aan dat het essentieel is om aanwezig te zijn tijdens Black Friday.

Stijging in mobiele zoekopdrachten

Verder stijgt het mobiele aandeel in zoekopdrachten jaarlijks. In 2018 kwam het mobiele aandeel via search op 57% en de verwachting is dat in 2019 dit aandeel de 60% zal aantikken. Deze ontwikkeling geeft wederom aan dat het zeer belangrijk is dat jouw webshop mobielvriendelijk is.

Concurrentie op Black Friday

Er zullen veel bedrijven extra goed zichtbaar zijn op Black Friday zelf, waardoor de concurrentie groot is. Als je SEA toepast zullen de kosten per klik ook die dag toenemen.

Trends gebruiken als strategie

De dagen voorafgaand aan Black Friday zal de concurrentie iets lager zijn, waar jij slim op in kunt spelen door goed zichtbaar te zijn via de verschillende kanalen.

Veel webshops spelen slim in op het zoekgedrag rondom Black Friday door het niet tot één dag te beperken maar over meerdere dagen te verspreiden. Hierdoor zijn ze de hele week voor Black Friday en op Black Friday zelf zichtbaar zijn met een aantrekkelijke actie. Hiermee onderscheiden ze zich van de concurrentie en de mediakosten vallen daardoor ook nog eens lager uit.

Adverteren

Zet je normaal gesproken geen SEA in voor jouw webshop? Denk dan nog eens na tijdens deze belangrijke dagen. De concurrentie is sterker dan op andere dagen van het jaar. Zet Google Shopping in tijdens de feestdagen om toch bovenaan in Google staan met jouw product.

Plan van aanpak

Maak een jaarplan met daarin alle events die je kunt gebruiken om meer bezoekers te trekken naar de webshop. Er zijn verschillende dagen waarop je iets extra's kunt doen met acties. De populaire events en feestdagen in Nederland zijn:

  • Singles Day (11-11)
  • Black Friday-weekend (27-11 t/m 29-11 in 2020)
  • Cyber Monday (30-11 in 2020)
  • Sinterklaas (5-12)
  • Super Saturday (19-12 in 2020)
  • Kerstavond (24-12)
  • 1e Kerstdag (25-12)
  • 2e Kerstdag (26-12)
  • Oudejaarsavond (31-12)

Zorg ervoor dat je de feestdagen uitkiest die relevant zijn voor jouw doelgroep. Wat is het product dat jij aanbiedt in de webshop? Als je speelgoed verkoopt is Sinterklaas een goede feestdag om te gebruiken. Als je kleding verkoopt is Singles Day meer geschikt.

Begin op tijd

Als je op tijd begint met de inzet van betaalde campagnes, hebben de algoritmes ook tijd om te leren. Op dagen met veel concurrentie is dit voor de algoritmes lastiger om bij te sturen. Door de concurrentie in deze periode worden gebruikers bedolven onder de advertenties. Het is dus ook verstandig om een goed campagneconcept uit te denken, waarmee jij je onderscheidt van concurrenten.

Creëer een creatieve uiting, waarbij de boodschap aansluit bij het kanaal en de doelgroep.

 

E-mail

Wij reageren z.s.m

 
 

Telefoon