Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
2 februari 2023 11:40

Klantgedrag beïnvloeden, zo doe je dat

Klantgedrag beïnvloeden is een belangrijke taak voor elk bedrijf dat wil groeien en winstgevend wil blijven.

Hoe zorg je ervoor dat de bezoekers van je website geïnteresseerd zijn en blijven in de producten die je aanbiedt? Door gebruik te maken van verschillende beïnvloedingsstrategieën kun je dit naar je eigen hand zetten.

1. Wederkerigheid - Weggeven om iets terug te krijgen

Van jongs af aan is ons geleerd om iets terug te doen als je iets krijgt. Dat zit nu eenmaal zo in ons brein geprogrammeerd. Wanneer iemand iets voor ons doet, voelen we ons vaak verplicht om iets terug te doen, wat bijdraagt aan de sociale banden tussen mensen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld een gratis proefperiode of gratis monster aanbieden om de aandacht van de klant te trekken en hen aan te moedigen om te kopen. Door iets gratis te geven, schept het bedrijf een verwachting bij de klant om iets terug te geven, zoals het kopen van het product.

Cadeau overhandigen

Heb je een vragenlijst wat je ingevuld wilt hebben door klanten? Vraag het persoonlijk en biedt een kortingsbon aan van 20 euro die ze kunnen gebruiken in de webshop. Je vertelt ze vooraf dat ze een kortingsbon ontvangen zodra de lijst bij je binnengekomen is. Bereken wat een actie mag kosten en aan de slag.

 Tip: Werken met een korting op een eerste bestelling werkt trouwens ook goed.

2. Schaarste - Op = Op

Deze voorbeelden kent bijna iedereen wel. Een aanbieding is tijdelijk geldig, of er zijn er nog maar twee producten in een bepaalde maat op voorraad. Je bent dan (te) snel geneigd om die producten even veilig te stellen in je winkelmand. Is er weinig van iets, dan willen mensen het sneller hebben. Er zijn talloze voorbeelden te bedenken om (visuele) schaarste te creëren.

  • Noemen dat er nog maar twee beschikbaar zijn.
  • Laat weten dat de aanbieding vanavond vervalt om 23:55.
  • Geef aan dat een product een ‘hardloper’ is, en dus snel uitverkocht raakt.

3. Autoriteit - Neem het maar van me aan

Als een professor iets zegt, dan neem je sneller iets aan dan wanneer een vuilnisman iets beweerd. Laat zien dat je weet waar je het over hebt. Dat ze voor vragen over een specifiek onderwerp of product bij jou moeten aankloppen.

4. Consistentie - De eerste stap is gezet

Mensen krabbelen - na de eerste stap gezet te hebben - niet vaak meer terug. Hier kun je goed op inspelen door niet gelijk een waslijst aan informatie te vragen bij een online bestelling. Probeer dit te doseren en je zult merken dat bestellingen vaker hoger uitvallen. Vraag eerst alleen om basisgegevens zoals de naam, later pas om de adresgegevens.

Welke strategie ga jij inzetten?