Marit Porsinck
Marit Porsinck Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
7 mei 2021

Nieuwe update van Google

In juli 2021 komt de nieuwe Google update. De gebruikerservaring gaat meewegen bij het bepalen van de ranking in de zoekmachine.

Zoals we weten scoort een pagina hoog in de ranking van Google als deze goede en relevante content bevat. Maar Google gaat binnenkort ook rekening houden met de page experience - ofwel de gebruikerservaring - die een bezoeker heeft wanneer hij een webpagina bezoekt. Volgens de laatste informatie van Google start de uitrol van dit project halverwege juni 2021. Ook gaat Google websites die goed scoren op dit punt een markering meegeven in de zoekresultaten. Zo weet je meteen welke websites goed laden en content van goede kwaliteit bevatten.

De gebruikerservaring van een webpagina

De page experience ranking factor meet hoe gebruikers de interactie met jouw webpagina ervaren. Hierbij wordt gekeken naar het gemak en de tevredenheid die een bezoeker ervaart tijdens het gebruik of bezoek van je pagina, maar ook naar hoe zinvol en behulpzaam de pagina voor de bezoeker is.

Wat wordt er gemeten

Deze page experience ranking factor omvat de Core Web Vitals zoals laadsnelheid, reactievermogen en visuele stabiliteit van de webpagina, en de bestaande parameters mobielvriendelijkheid, veilig browsen, HTTPS-beveiliging en het gebruik van ‘intrusive interstitials’. Dit zijn bijvoorbeeld pop-ups die ervoor zorgen dat onderliggende pagina’s - die op zichzelf goed worden gevonden door Google - slecht toegankelijk zijn voor de bezoeker. Dit veroorzaakt frustratie bij de bezoeker en geeft een slechte gebruikerservaring.

Core Web Vitals

Hoe optimaliseer ik mijn page experience?

Allereerst kijk je naar de Core Web Vitals. Dit zijn de punten waarop je webpagina gemeten wordt als het gaat om:

  • Laadsnelheid - Largest Contentful Paint (LCP)

    De laadsnelheid van je pagina zou binnen de eerste 2,5 seconden moeten liggen voor een ideale gebruikerservaring. Lees hier meer over LCP.

  • Reactievermogen of responsiveness - First Input Delay (FID)

    FID is de tijd tussen het laden van je webpagina en de eerste gebruikersinteractie, zoals het drukken op een knop. Of het invullen van een formulier. De ideale FID-tijd is minder dan 100 milliseconden. Lees hier meer over de FID.

  • Visuele stabiliteit - Cumulative Layout Shift (CLS)

    De visuele stabiliteit geeft weer hoe vaak bezoekers onverwachte layout-wijzigingen zien op jouw pagina. Een layout-shift of verschuiving ontstaat wanneer bepaalde onderdelen van je website later worden ingeladen dan andere. Zo kan een tekst omlaag schuiven, nadat de afbeelding die daarboven staat, later geladen wordt. De ideale CLS is 0.1 of minder. Zo wordt de score berekend.

Page experience signals - Core Web Vitals

Dan check je jouw website of pagina op de volgende punten:

Mobielvriendelijkheid

Je webpagina is mobielvriendelijk ofwel mobile-friendly. Vanaf juli 2019 kijkt Google eerst naar mobiel voor het indexeren van nieuwe websites (mobile-first). Zorg er daarom voor dat de mobiele versie van je website leidend is, minimaal dezelfde inhoud en metagegevens bevat als je desktop-variant, én de bezoeker makkelijk navigeert naar de informatie of pagina’s die hij of zij zoekt.

Veilig browsen

Je webpagina bevat geen misleidende of kwaadaardige inhoud, zoals malware. Kortom: ga goed om met de gegevens die je van gebruikers ontvangt en houd je website goed beveiligd.

HTTPS

Je pagina is beveiligd met HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Dit is een versleuteling van uitgewisselde gegevens tegen afluisteraars. Denk hierbij aan gegevens die via een contactformulier of orderproces verstuurd worden. Hebben wij jouw website volledig in beheer? Dan zorgen wij ook voor een geldig SSL-certificaat.

Geen intrusive interstitials

Dit zou je kunnen vertalen als ‘opdringerig ertussen’. Bijvoorbeeld de tussenkomst van een pop-up op je mobiele pagina voordat de bezoeker de onderliggende pagina kan lezen. Maak de content op je webpagina makkelijk toegankelijk voor bezoekers zodat ze niet afhaken!

Overigens maakt Google wel onderscheid tussen verschillende soorten pop-ups met verschillende functionaliteiten.

Meer weten?

Google biedt de volgende bronnen om de gebruikerservaring of page experience van je webpagina of website te meten, monitoren en optimaliseren.

Actie ondernemen?

Wij zijn helemaal up-to-date wat betreft de nieuwe update van Google. Wil je ook zorgen dat je website goed blijft scoren? Wij helpen je met het optimaliseren van je website.

Ja, neem direct contact op!