Cookies

Om onze website nóg makkelijker en persoonlijker te maken zetten we cookies (en vergelijkbare technieken) in. Met deze cookies kunnen wij zorgen voor een correct werkende website. Wij verzamelen geen data voor derde partijen over jouw internetgedrag. Daarnaast gebruiken wij o.a. cookies voor onze webstatistieken.

Sluiten
https://www.cmspecialist.nl/ondersteuning/tips-en-trucs/vindbaarheid/_410____NL

10 tips om beter gevonden te worden met een webwinkel in de zoekmachines

Om goed gevonden te worden met een webwinkel is het belangrijk om pagina's te voorzien met gerelateerde teksten. Stel dat je bijvoorbeeld zitzakken verkoopt, dan is het belangrijk dat je veel over een zitzak kunt vertellen aan je bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan; Hoe kan de zitzak gebruikt worden, waar hij wel of niet geschikt voor is, etc. Google is namelijk dol op teksten en doet zijn best om een zo relevant mogelijke pagina aan de bezoeker te laten zien. Ook is het goed om te weten dat Google relevantie héél goed begrijpt. Zo weet hij dat koeien, schapen, varkens en kippen dieren zijn en dat ze vaak te vinden zijn op een boerderij. Hieronder volgen een aantal basistips om de vindbaarheid van uw webwinkel te verbeteren.

 

Tip 1. Stel je bezoeker centraal

Dit klinkt een beetje gemakkelijk misschien, maar het is écht het grootste aandachtspunt. Zorg er voor dat je de informatie over je product of dienst duidelijk omschreven wordt met de zoekmachines in het achterhoofd, niet andersom! Dit zorgt ervoor dat het beter vindbaar worden veel gemakkelijker gaat en je de bezoeker ook echt meerwaarde kan bieden ten opzicht van je concullega.

 

Tip 2. Zorg voor duidelijk omschreven koppen

Elke pagina moet beginnen met een Kop 1 (H1), dat is het hoofdonderwerp van de pagina. Zet daar iets in wat je hoofdonderwerp goed omschrijft en geld voor de pagina. Zorg ook dat dit specifiek genoeg is om op gevonden te worden.

 

Voorbeeld 1, Modules

In ons CMS Systeem bieden wij modules aan. Om een paginatitel alleen de naam "Modules" te geven concurreren we met een hele hoop andere bedrijven die "Modules" aanbieden. In dit geval zou een betere titel zijn "Modules voor uw website". Daarmee onderscheiden we ons van scholen die opleidingen aanbieden in modules. Dan hoeven we daar ook niet mee te concurreren in de zoekresultaten.

 

Voorbeeld 2, Kapsalon

Als je een kapsalon hebt, werk je vaak heel lokaal. Als je dan denkt goed gevonden te willen worden op "Kapsalon" word het lastig. Je concurreert namelijk met elke kapsalon met een website in héél Nederland en België. Daarnaast concurreer je ook met elke shoarma zaak die een kapsalon verkoopt. Je kan je dan gemakkelijk onderscheiden door "Kapsalon Huizen". Doordat de website verder gaat over "haren knippen" begrijpt Google met zijn relevatie technieken wel dat het over jouw kapsalon gaat, en niet een gerecht van 1800 kcal.

 

Tip 3. Zorg dat het zoekwoord ook terug komt in de paginatekst

Om het aan de zoekmachine duidelijk te maken waar je pagina over gaat is het belangrijk dat je in de pagina ook de zoekwoorden van die specifieke pagina blijft noemen. Voorkom excessief gebruik, maar blijf het wel met enige regelmaat noemen. Als er synoniemen voor zijn mag dat. Maar houdt rekening met Tip 1. Een goede mengverhouding zou zijn: Elke 300 woorden maximaal 7x je zoekwoord of synoniem noemen.