Peter Bot
Peter Bot Back-End Developer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
28 augustus 2019 19:45

Storing op server 9 [Opgelost]

Alle website op VPS09 werken weer naar behoren

Updates

28 aug. 19:30 Op dit moment is er een storing met VPS09. Het kan zijn dat de website daardoor tijdelijk niet (goed) bereikbaar is. Wij doen er alles aan om dit zo spoedig mogelijk op te lossen.

28 aug. 19:51 We zijn hier nogsteeds mee bezig. Meer informatie volgt over 15 minuten.

28 aug. 20:04 Nog bezig... Meer informatie over 15 minuten.

28 aug. 20:12 Machine wordt opnieuw opgestart, dit kan 5 minuten duren.

28 aug. 20:16 Helaas, het herstarten is niet volledig gelukt, we gaan er direct mee verder... De volgende statusupdate kan langer dan een half uur duren.

28 aug. 20:43 We zijn er nog steeds mee bezig. Update over 30 minuten.

28 aug. 21:13 Helaas, het probleem is moeilijker dan we gehoopt hadden, we zijn er nog mee bezig. Meer informatie over 30 minuten.

28 aug. 22:01 We zijn er nog steeds mee bezig. De volgende update zal hier voor 23:59 vermeld worden.

28 aug. 23:45 Nog steeds bezig...

29 aug. 02:05 Nieuwsbrief verzonden om de getroffen klanten te informeren. Bekijk de nieuwsbrief hier.

29 aug. 02:12 Het probleem is gevonden en we zijn er niet blij mee. De vps09 is geinfecteerd met ransomware en alle data is versleuteld. Waarschijnlijk is dit gekomen door het mailprogramma Roundcube wat een standaard onderdeel is van de serversoftware. We zijn er nog steeds mee bezig...

29 aug. 07:43 We zijn gestart met het optuigen van een nieuwe server. Dit kan duren tot halverwege de ochtend. Vanaf dan kunnen we websites die de allerhoogste prioriteit hebben wellicht migreren naar deze nieuwe server. Het overzetten duurt (door de DNS) minimaal 2 uur extra. Helaas kunnen we dat niet voor alle klanten tegelijk doen. Wij nemen contact op. Wij hebben de back-up's.

29 aug. 09:11 We zijn nog bezig met het opzetten van de machines.

29 aug. 09:55 Gestart met het nabellen en inlichten van alle klanten.

29 aug. 10:49 Naast het bellen van klanten zijn we ook gestart met een ander scenario. We verwachten rond 15:00 óf met de originele óf met de back-up's van woendag 04:00 terug online te zijn. Wordt vervolgd...

29 aug. 11:45 Alle klanten zijn telefonisch geinformeerd. We zijn er mee bezig... 

29 aug. 13:27 De machine is inmiddels weer benaderbaar en we kunnen weer bij de bestanden. Nu alleen nog de database.... Licht aan de horizon.

29 aug. 15:32 We zijn druk bezig om de back-up's van woendag 04:00 te herstellen. Dit doen we per website stuk voor stuk. Verdere updates volgen...

29 aug. 16:37 Het terug plaatsten van de back-up's loopt nog. Ondertussen zijn bijna alle nodige DNS aanpassingen gedaan om over te gaan op de nieuwe server. Helaas duurt het langer dan gehoopt.

29 aug. 18:15 De eerste sites staan inmiddels online. We zijn op ongeveer 70%. Omdat we zijn overgegaan naar een nieuwe machine kan het soms wat langer duren voordat alle websites goed te zien zijn.

29 aug. 20:15 Bijna alle websites zijn weer actief. Het kan zijn dat je die van jouw nog niet direct ziet, maar na het opnieuw opstarten van de computer (legen van de DNS cache) moet hij wel weer zichtbaar zijn. Voor meer informatie kan je ons e-mailen. Wij zijn vanavond nog wel even op kantoor...

29 aug. 21:36 We zijn nog bezig...

29 aug. 22:37 We waren tot nu nog bezig geweest met het proberen van het terughalen van data tot 17:00 van woensdag. Helaas, we hebben moeten constateren dat dit niet mogelijk is. Gelukkig zijn vanaf ongeveer 20:00 wel de sites weer goed bereikbaar geweest. Over de oorzaak is ook een stuk meer bekend geworden. Het komt voort uit e-mail. Wordt vervolgd... In de loop van vrijdag ochtend gaan wij alles samenvatten en informeren we alle klanten. Wij willen jullie bedanken voor het enorme geduld en begrip.

30 aug. 11:46 Alle websites werken weer naar behoren en we hebben inmiddels veel klanten persoonlijk gesproken om uitleg te geven. De optie om gebruik te maken van het webmail programma Roundcube en SquirrelMail is uitgeschakeld.

De oorzaak is zover wij hebben kunnen achterhalen een lek geweest in het webmail programma Roundcube.  Hierdoor was de server op woensdag vanaf 19:00 uur niet meer bereikbaar.

30 aug. 15:20 Update verzonden per e-mail naar alle klanten van vps09 met de samenvatting.