FAQ Order-Direct

Veelgestelde vragen over de koppeling tussen de webshop en Order-Direct
Wat doe ik in Order-Direct en wat in de webshop?

Order-Direct is voor alles leidend. Dat betekent dat orderafhandeling, facturering, prijsafspraken en voorraad allemaal in Order-Direct beheerd moeten worden. De webshop is volgend en maakt de orders aan.

In de webshop kunnen meer commerciële gegevens staan zoals artikelcategorieteksten of gerelateerde artikelen, die niet direct thuishoren in een pakket als Order-Direct. Daarom hebben we dit overzicht gemaakt.

Artikelgegevens

In Order-Direct

  • Artikelnummer
  • EAN-nummer
  • Bestelnummer
  • Artikelomschrijving in 6 talen
  • Uitgebreide tekst in 6 talen
  • Prijzen
    • Verkoopprijs
    • Inkoopprijs
    • Verkoopadviesprijs
    • Actieprijzen
    • Verkoopstaffels
    • Prijsafspraken
  • Btw-groep
  • Leverancier
  • Merk
  • Artikelgewicht
  • Eenheden
    • Basiseenheid (= Artikeleenheid)
    • Verpakkingseenheden > Eenheid (= Besteleenheid)
    • Verpakkingseenheden > Hoeveelheid (= Aantal per besteleenheid)
    • Prijseenheid (= Verkoopprijseenheid)
    • Verkopen per minimale hoeveelheid (= Minimale bestelgrootte)
  • Gekoppelde categorieën
  • Volgorde van artikelen binnen een categorie
  • Voorraadaantal
  • Niet meer leverbaar
  • Moeder-dochterartikel (artikelvariaties)
  • Artikelafbeeldingen
  • Artikelbijlagen
  • Kenmerkgroepen en kenmerken (vrije velden)
  • Artikelconfiguraties

In de beheermodule

  • Upselling (en Cross-selling)
    • Upselling-categorie aanmaken
    • Artikelen aan upselling-categorie toevoegen
  • Meebestellen (artikelen aan een artikel koppelen)
  • Serietags
  • Metatags

Artikelcategorieën

In Order-Direct

  • Titel van de Artikelcategorie in 6 talen
  • Artikelcategorie-afbeeldingen
  • Filters (veldgroepen)
  • Autorisatieniveaus

In de beheermodule

  • Koptekst van de categorie
  • Voettekst van de categorie
  • Metatags
De afbeeldingen komen niet goed door, wat nu?

Dit van veel factoren afhankelijk kan zijn. Check de volgende punten:

  1. Zorg ervoor dat er een volledige artikelexport is gedaan.
  2. Zorg ervoor dat de afbeeldingen niet te groot zijn. Bij voorkeur zijn de afbeeldingen in JPG-formaat en maximaal 1500 bij 1500 pixels groot, op 72 dpi.

Als dit niet werkt moet de database in Order-Direct misschien gecontroleerd worden. 

  1. Ga in Order-Direct naar Database > Configuratie.
  2. Vink daar Verschillen herstellen aan.
  3. Kies Start.
  4. Voer opnieuw een volledige artikelexport uit.

Overige scenario's

  • De afbeeldingen zijn op de harde schrijf verplaatst, hierdoor kan Order-Direct deze niet vinden.
  • De afbeeldingen komen vanuit het lokale netwerk en Order-Direct heeft daartoe misschien geen toegang (controleer dit met je IT-er).
  • Er is iets fout gegaan tijdens het kopiëren, waardoor de bestandsrechten niet meer kloppen.
  • De bestandsnamen bevatten vreemde karakters.

Hielp dit niet? Neem dan contact met ons op, of met Order-Direct.

Hoe doe ik een volledige artikelexport?

Om een volledige artikelexport te doen, voer je de volgende stappen uit:

  1. Ga in Order-Direct naar Artikelen > Online artikelen > Bewerken
  2. Kies Exporteren naar Webshop (rechtsboven)
  3. Stel in dit scherm de volgende velden in:
    - Artikelgegevens en menu-items AAN
    - Alleen wijzigingen UIT
    - Artikelvariaties AAN
    - Voorraadgegevens AAN
    - Bijlagen AAN
    - Kies Alle bijlagen
    - Eerst alle bijlagen verwijderen AAN
    - Bestaande bestanden overschrijven AAN
  4. Kies OK (dit kan even duren)

Volledige artikelexport

Na het exporteren van de artikelen werken de links nog niet.

Na het exporteren van de artikelen, moeten we eerst nog alle URL's van de artikelen klaarmaken. Dit gebeurt over het algemeen twee keer per dag. Dit is afhankelijk van de instellingen van de cronjobs (een cronjob is een periodieke taak). Overleg hiervoor met ons.

Hoe werken de moeder-dochterartikelen voor bijvoorbeeld maten?

In deze handleiding leggen we kort uit hoe je moeder/dochterartikelen kunt instellen in Order-Direct. In Order-Direct heten dit variatieartikelen.

Stel, je verkoopt een spijkerbroek in 5 verschillende maten (maat 32, 33, 34, 35, 36). In het overzicht binnen je artikelcategorie op de webshop wil je maar 1 spijkerbroek van het betreffende model tonen. De maten moeten gekozen worden op de artikeldetailpagina.

Stappenplan

  1. Maak eerst een moederartikel aan in Order-Direct. Dit is de houder van de maten, of waar de maten aan gekoppeld zijn. Dit betekent dat het moederartikel dat aan een categorie gekoppeld wordt, nooit zelf besteld kan worden. 
  2. Maak 5 verschillende artikelen aan met ieder een eigen maat. In dit geval maat 32, 33, 34, 35 en 36.
  3. Vervolgens open je het moederartikel en selecteer je de tab Variaties.
  4. Voeg daar de 5 artikelen met verschillende maten aan toe.
  5. We gaan nu titels toevoegen voor deze variaties, dit doe je onder Instellingen > Programma > Artikelen > Variatie-opties.
  6. Je krijgt nu twee vensters te zien. Aan de linkerkant kun je de variatiegroep toevoegen. In ons geval is het Broekmaten.
  7. Vervolgens klik je op Maten en voeg je aan het rechtervenster soorten variaties toe, in ons geval zijn dit 32, 33, 34, 35 en 36.
  8. Open nu weer het moederartikel en ga naar de tab Variaties. Je ziet aan de rechterkant de variatieoptie Broekmaten. Deze kun je aanvinken. Vervolgens zie je daarnaast opties staan en de 5 variatieopties die we zojuist hebben toegevoegd ("32, 33, etc.").
  9. Klik op één van de dochterartikelen en selecteer boven de optiewaarden van elk artikel.
  10. Nadat je alle maten gekoppeld hebt, voer je een export uit. Vink hierbij Artikelvariaties aan.

Voor hulp bij het maken van artikelvariaties in Order-Direct raden we je aan contact op te nemen met Order-Direct.

PS: Let er op dat het variatieartikel aangevinkt moet zijn. Ook moeten de opties zijn aangevinkt en ingevuld in de 2e kolom.

Na het exporteren van de artikelen werkt het zoeken niet.

Na het exporteren van de artikelen moeten wij eerst nog onze zoekindex updaten. Dit gebeurt over het algemeen twee keer per dag. Dit is afhankelijk van de instellingen van de cronjobs (een cronjob is een periodieke taak). Overleg hiervoor met ons.

Ik wil filters tonen in de webshop, hoe werkt dat?

Binnen je webshop kun je filters gebruiken. Deze filters bestaan uit kenmerkgroepen en kenmerken. Per categorie kan aangegeven worden welke kenmerkgroepen gebruikt moeten worden om mee te filteren.

In dit voorbeeld gaan we uit van drie T-shirts met ieder een verschillende kleur. "Veldgroepen" in Order-Direct heten "Kenmerkgroepen" in CM Shop. "Velden" in Order-Direct heten "Kenmerken" in CM Shop.

In Order-Direct heb je ook nog met Veldsoorten te maken. Veldsoorten zijn bijvoorbeeld "Algemeen" (met veldgroepen zoals Kleur, Materiaal, etc), "T-shirts" (Mouwlengte, Taillering, etc), "Broeken" (Type fitmaat, Pijplengte, Aantal zakken etc.) en "schoenen" (Type veters, Veterkleur, Type zolen etc.). Veldsoorten zitten niet in CM Shop maar zijn wel erg handig om binnen Order-Direct makkelijk later terug te vinden.

Eisen

  • Vrije velden voor artikelen moet aanstaan (Instellingen > Licentie > Vrije velden: artikelen).
  • Webwinkel koppeling moet actief zijn (Instellingen > Licentie > Koppeling met Webshops).
  • CM Shop moet minimaal versie 5.0.0 of hoger.

​Video uitleg (4 video's)

Veldsoorten en veldgroepen aanmaken

We maken eerst een veldsoort aan voor het type artikel waar we in de webwinkel op kunnen filteren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Algemeen, T-shirts, Schoenen of Broeken. Daarna gaan we de veldgroepen (kenmerkengroepen) aanmaken voor de veldsoort. Denk aan Kleur, Maat, etc. Gebruik voor kleine verschillen in het assortiment alleen het veldsoort Algemeen. Voor een groot assortiment gebruik je bijvoorbeeld een veldsoort Algemeen (met daarin kleur, materiaal, etc.) én daarnaast specifiekere onderdelen voor een productgroep zoals bijvoorbeeld TV (Aansluitingen, Type scherm, Resolutie, etc.).

  1. Ga in Order-Direct naar Instellingen > Programma > Artikelen > Artikelen ...
  2. Kies de tab Veldsoort.
  3. Voeg hier een veldsoort in, als je productsoorten niet te veel verschillen volstaat hier één veldsoort, bijvoorbeeld: "Algemeen".
    Verkoop je naast T-Shirts bijvoorbeeld Electronica en ook Etenswaren? Dan raden we veldsoorten aan als: "Textiel", "Electronica" en "Etenswaren". 
  4. Kies OK om dit scherm af te sluiten.

Veldgroepen aanmaken (Kenmerkgroepen)

We gaan een veldgroep (kenmerkgroep) kleur aanmaken als voorbeeld.

  1. Ga in Order-Direct naar Instellingen > Programma > Artikelen > Artikelen ...
  2. Open de tab Veldgroepen.
  3. Voeg een veldgroep toe door deze met F2 te benoemen, bijvoorbeeld "Kleur".
  4. Kies OK om dit scherm af te sluiten.

Velden aanmaken (Kenmerken)

We gaan alle velden (kenmerken) zoals blauw, groen en rood etc. vooraf aanmaken en koppelen aan de veldgroep kleur. Dit zorgt ervoor dat we later bij het artikel kleuren kunnen toekennen.

  1. Ga naar Instellingen > Programma > Vrije velddefinities.
  2. Kies bij gegevenssoort Artikelen.
  3. Om een nieuw kenmerk te maken voeg je onderin de lijst een nieuwe regel toe (ctrl + enter).
  4. Voer bij Omschrijving en Titel bijvoorbeeld "Blauw" in.
  5. Kies bij type: Alfanumeriek/tekstregel (standaard geselecteerd).
  6. Vink Selectievakje aan.
  7. Kies bij lengte voor "10".
  8. Kies het eerder aangemaakte veldsoort "Algemeen" uit de lijst.
  9. Kies de veldgroep Kleur uit de dropdown.
  10. Door onderin de regels te klikken met CTRL + ENTER wordt er een nieuw veld toegevoegd zodat je de andere kleuren toe kan voegen.
  11. Herhaal dit proces vanaf stap 3 tot alle gewenste kleuren er in staan.
  12. Om de configuratie toe te passen klik je rechtsonder op Configuratie.
  13. Kies Start en als het proces is voltooid kies Sluiten.

Velden (kenmerken) koppelen aan artikelen

  1. Open een artikel.
  2. Dubbelklik op de omschrijving om het artikel te bewerken.
  3. Open de tab Gegevens.
  4. Kies een Veldsoort.
  5. Vink de kenmerken aan die voor het artikel van toepassing zijn.
  6. Het is ook mogelijk om in meerdere veldsoorten bij 1 artikel te gebruiken.

Veldgroepen koppelen aan een artikelcategorie

Als alle velden (kenmerken) aan de artikelen gekoppeld zijn kunnen de veldgroepen aan de artikelcategorieën in de winkel gekoppeld worden. Zo kan worden aangegeven waar een bezoeker uiteindelijk op kan filteren.

  1. Ga naar Artikelen > Online Artikelen > Menu-Items.
  2. Kies een categorie.
  3. Kies daar welke veldgroepen getoond moeten worden binnen deze categorie.
  4. Als alles klaar is kan je op Uploaden klikken (Wereldbol met pijltje omhoog).

Als al deze punten gedaan zijn kan er een volledige export worden gedaan naar de webwinkel.

Kenmerken tonen bij een artikel in de webwinkel

Soms wil je niet alle kenmerken tonen bij een artikel, dit kun je sturen in de webwinkel.

  1. Log in bij de webwinkel via www.uwdomeinnaam.nl/cms_beheer.
  2. Navigeer naar Webwinkel > Artikelen >  Kenmerkgroepen.
  3. Per kenmerkgroep ga je naar het potloodje om te wijzigen.
  4. Onder Presentatie kun je aangeven waar je deze kenmerkgroep getoond wilt hebben. Let op, afhankelijk van de vormgeving kan de plek anders zijn.
Foutmelding: "Can't connect to MySQL server."
  1. Ga naar onze support pagina.
  2. Noteer het IP-adres en stuur deze naar support@cmspecialist.nl.
  3. Wij controleren het, en laten je weten zodra we hem vrijgegeven hebben.

Waarom werkt het zo?

Order-Direct schrijft direct in onze database. Dat betekent dat de computer waar Order-Direct op staat een directe verbinding krijgt als je een artikel toevoegt of bijvoorbeeld een order ophaalt. Tijdens het koppelen van Order-Direct en de webshop hebben we daarom je IP-adres nodig. Het IP-adres is het unieke nummer van je internetverbinding. Als je van internetprovider wisselt, is het dus belangrijk dat jij het nieuwe IP-adres tijdig aan ons doorgeeft.

Hoe krijg ik de relaties vanuit Order-Direct naar de webshop?

Om de relaties van Order-Direct naar de webshop te exporteren moet je ervoor zorgen dat de relaties als "Online" aangemerkt zijn. Ook is het belangrijk dat de relatie onder een specifieke webshop online moet worden gezet.

Om de export uit te voeren kun je de volgende stappen doorlopen:

  1. Ga in Order-Direct naar Artikelen > Online artikelen > Bewerken
  2. Kies Exporteren naar Webshop (rechtsboven)
  3. Stel in dit scherm de volgende velden in:
    - Klantgegevens en contactpersonen AAN
    - User ID's en wachtwoorden bijwerken AAN
  4. Kies OK, de export gaat dan lopen.
De prijzen komen niet goed door, wat moet ik doen?

Als er prijsafspraken toegepast worden kan het ook zijn dat de prijzen nog een keer "berekend" moeten worden. Dat kun je in Order-Direct als volgt doen:

  1. Artikelen > Online artikelen > Bewerken
  2. Kies dan voor Extra > Prijzen bijwerken ...
  3. Kies Alle artikelen en onder instellingen kies je Verkoopprijs en Actieprijs
  4. Kies OK, dan gaat hij alle prijzen berekenen.
  5. Doe daarna een volledige export van de artikelen en prijsafspraken.