11 februari 2022 16:35
14 februari 2022 16:20

Vanzelf de beste artikelen in je feed met Google Discover

Dé kracht van Google Discover. Lezen en kijken wat je leuk vindt. Zonder dat je ernaar hoeft te zoeken.

Bram is gek op muziek en heeft de hele dag een koptelefoon op. Tijdens de lunch krijgt hij op zijn mobiel automatisch een blogbericht te zien over de best beoordeelde koptelefoons van 2022. Zonder dat hij ernaar gezocht heeft. Toch is het precies wat Bram wilde lezen vandaag, want hij was al een tijdje van plan zijn luistergenot te upgraden. 

Google Discover

Muziekliefhebbers die Spotify gebruiken kennen het wel: zo’n lekkere lijst die de app speciaal voor je samenstelt, op basis van je luistergedrag. Ik heb zelf zo al hele volksstammen nieuwe muziekhelden ontdekt. En aardig wat albums (zoals ‘Uncle Jazz’ van Men I Trust) wekenlang op repeat gehad.

Google heeft ook zoiets: Google Discover. Een feed die laat zien wat jou zou kunnen interesseren. Het is een functie binnen Google Search en je vindt hem in de Google-app op je mobiel.

Google Discover headphones

Wat doet Google Discover

Met Google Discover ontvang je updates over onderwerpen die je interesseren, zónder dat je ernaar gezocht hebt. Dat Google hiermee je gebruikersgemak verbetert is duidelijk, er wordt direct aan je behoefte voldaan.

Je bent dus al aardig in beeld bij Google met je voorkeuren en gedrag.

Google Discover kan je van alles laten zien: de weersvoorspelling van de dag (zodat je niet hoeft te soppen in je hardloopschoenen), de nieuwste game-releases, Formule1-video’s (die laatste bloedstollende momenten met Max), troostende kattenfilmpjes tijdens een lockdown of een blog over je favoriete crypto.

Hoe weet Google dat jij troostende kattenfilmpjes kijkt?

Je wist natuurlijk al dat Google best veel over je weet. Maar om het nog even op een rijtje te zetten: Google gebruikt informatie van je apparaat, zoals je Google-agenda, je Google-mail en je Google zoekgeschiedenis. Maar ook informatie uit je Google-account, zoals je app- en webactiviteit, contactgegevens en locatiegeschiedenis.

Je bent dus al aardig in beeld bij Google met je voorkeuren en gedrag. En de kans is groot dat jouw Google Discover-lijst dus al redelijk goed bij je aansluit. Maar het kan zijn dat jij de resultaten van je feed nog wat preciezer wilt instellen. Zo kun je zelf aangeven welke onderwerpen je interessant vindt en welke onderwerpen je totaal niet boeien. 

Google Discover en je bedrijf

Ben ik te zien in Google Discover?

Als je wilt weten of je bedrijf verschijnt in Google Discover, dan kun je in Google Analytics zien of er verkeer binnenkomt via de bron Google Quick Searchbox. Zie dit verkeer als aanvulling op je Search-verkeer.

Het aantal kliks en paginavertoningen via Google Discover vind je terug in Google Search Console, via het Discover-icoon.

Discover in Google Search Console

  Let op: dit icoon is pas te zien wanneer je in de afgelopen 16 maanden minstens 1000 weergaven op Google Discover hebt gehad.

Content is automatically eligible to appear in Discover if it is indexed by Google and meets Discover's content policies. No special tags or structured data are required. Please note that being eligible to appear in Discover is not a guarantee of appearing.
Bron: Google Search Central

Hoe komt mijn bedrijf in Google Discover?

Wil je als bedrijf getoond worden in Google Discover, dan gelden ook hier dezelfde regels als bij Google Search, zoals de waardering van je content op relevantie en kwaliteit, je online autoriteit en de snelheid van je website. Hierbij geldt: hoe vaker een gebruiker op jouw content klikt, hoe vaker je te zien bent in zijn of haar Discover-lijst.

Optimaliseren van je content voor Google Discover

Wil je je website optimaliseren voor Discover, denk dan ook eens aan het creëren van evergreen-content. Dit is content die ‘tijdloos’ is, en langere tijd waardevol blijft. Je kunt dit afwisselen met actuele content, zoals nieuwsberichten of nieuwe blogs. Of wat oudere blogs die je een update geeft. Zowel Google Search als Google Discover houden van actualiteiten en dynamische content, zoals websites die regelmatig blogposts plaatsen.

Google Discover op MobielScoor je al goed via Discover, houd er dan rekening mee dat dit de volgende week weer anders kan zijn. Verkeer via Discover kan onvoorspelbaar zijn met pieken en dalen, wat niet altijd iets te maken heeft met de kwaliteit of regelmaat van je publicaties. Dit komt omdat er continu door Google gewerkt wordt aan deze tool.

Google geeft zelf graag de volgende tips om je content te optimaliseren voor Google Discover:

  • Gebruik paginatitels die iets zeggen over de essentie van je content (maar niet zodat het eruitziet als clickbait).
  • Gebruik aantrekkelijke, liefst unieke afbeeldingen van minstens 1200 pixels breed.
  • Gebruik geen misleidende, onvolledige of overdreven geformuleerde informatie in je preview content (titel, snippets, afbeeldingen).
  • Vermijd content die morbide nieuwsgierigheid, prikkeling of verontwaardiging opwekt. Wat in mijn optiek zoveel betekent als: gebruik geen naar, ongepast of ongewenst sensationeel nieuws om bezoekers te trekken.
  • Zorg voor content die aansluit bij wat er speelt in de huidige tijd, vertel een goed verhaal of biedt unieke inzichten aan de lezer.

Ook hier zie je weer dat Google clickbait-achtige formuleringen steeds minder waardeert en steeds meer gaat voor informatieve content van hoge kwaliteit. Lees ook de blog over Google MUM.