Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
20 augustus 2021 00:00
15 augustus 2023 00:00

Waarom je Google Analytics 4 gisteren al had moeten gebruiken

Het oude UA wordt straks vervangen door het nieuwe Google Analytics 4. Wat kun je verwachten en wat moet je zo snel mogelijk doen?

Universal Analytics (UA) wordt straks vervangen door het nieuwe Google Analytics 4 (GA4). Wanneer precies weten we niet, maar uiteindelijk verdwijnt UA compleet. Feit is dat ze nu al naast elkaar te gebruiken zijn. Dat is geen overbodige luxe want het nieuwe Google Analytics 4 werkt niet met je oude data. Je zal dus nieuwe data moeten verzamelen. Het is verstandig om daar nu echt mee te beginnen en geschiedenis op te bouwen.

Wat is er anders in GA4?

Google legt tegenwoordig in haar metingen de nadruk op inhoud, waarde en kwaliteit. Google kijkt ook meer naar de samenhang van content dan vroeger. En naar de interactie die een gebruiker (bezoeker) met een website of app heeft. De gebruikerservaring is belangrijker dan “Hoeveel gebruikers waren er vandaag op mijn website?”, ongeacht hoe lang of kort deze er waren.

Dit geldt ook voor het nieuwe Google Analytics 4, dat meer kijkt naar hoeveel waardevolle sessies er zijn geweest dan naar slechts de hoeveelheid sessies.

Meten van events

In het ‘oude’ Universal Analytics wordt gekeken naar paginaweergaven, sessies en tijd om het gedrag van gebruikers te analyseren. Het nieuwe GA4 denkt in ‘events’ en kijkt naar wat gebruikers op je website en je app doen, zoals het drukken op knoppen of scrollen op een pagina. GA4 is dan ook event-driven en kijkt naar de betrokkenheid - ofwel engagement - van de gebruiker. Bijvoorbeeld hoe lang een pagina openstaat en wat de gebruiker daar doet.

Voorbeeld: een scroll is een event, en in GA4 een van de belangrijkste punten waarop gemeten wordt. De parameter die gebruikt wordt om een scroll te meten is ‘Percent_scrolled’ en laat zien door hoeveel procent van de pagina de gebruiker gescrold heeft.

Grafiek

Meten van waardevolle sessies

De ‘bounce rate’ doet niet meer mee. Wanneer een gebruiker je homepage bezoekt en de website direct weer verlaat hoeft dit niet te betekenen dat je een mogelijke klant bent kwijtgeraakt. Sterker nog: misschien was je gebruiker op zoek naar je telefoonnummer, vond het nummer en belde direct. Dan is er wel degelijk een conversie geweest, ook al ziet het bezoek eruit als een ‘bounce’.

In GA4 wordt een ‘bounce’ vervangen door ‘engaged sessions’. Zo’n sessie doet pas echt mee als de gebruiker aan minstens 1 van de volgende voorwaarden voldoet:

  • De website of app moet minimaal 10 seconden openstaan bij de gebruiker.
  • De gebruiker heeft een conversie geactiveerd (zoals drukken op een bestelknop of een conversie die je zelf hebt gedefinieerd).
  • De gebruiker heeft 2 of meer scherm- of paginaweergaves bekeken.

Op basis hiervan krijg je nieuwe statistieken zoals:

  • Hoeveel waardevolle sessies zijn er geweest (engagement rate).
  • Hoeveel waardevolle sessies per gebruiker zijn er geweest (engagement sessions per user). 
  • En hoeveel waardevolle sessietijd is er in totaal geweest (engagement time).

Website en app

Een handig weetje voor ondernemers die zowel een website als een eigen mobiele app hebben: in GA4 kunnen de databronnen van website en app aan elkaar gekoppeld worden. Zo krijg je een goed beeld van hoe gebruikers zich bewegen tussen je website en je app en wat een campagne bijvoorbeeld heeft gedaan.

Handig: meldingen over veranderingen in je stats

GA4 geeft een melding wanneer er een plotselinge of opvallende verandering waarneembaar is in bijvoorbeeld het aantal bezoekers. Zo kan een dalend aantal bezoekers of minder ingevulde formulieren duiden op een technisch probleem of een niet-effectieve campagne. Je kunt dus snel bijsturen.

Ook GA4 doet aan machine learning en kan voorspellen welke doelgroepen waarschijnlijk tot conversie zullen overgaan. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om in je Google Ads-campagnes jouw specifieke doelgroep beter te targeten.

Zelf rapporten samenstellen

Met GA4 kun je zelf rapportages creëren. Je kunt ook eenvoudig kiezen uit bestaande templates om een rapportage samen te stellen.

Heb je vragen over Google Analytics 4?

 

E-mail

Wij reageren z.s.m

 
 

Telefoon