6 april 2021

Waarom teksten zo belangrijk zijn voor je website

Tekst van ondergeschikt belang aan het worden? Wij denken van niet!

We zijn een volkje dat nogal visueel ingesteld is. Afbeeldingen en video’s zijn online de laatste jaren steeds populairder geworden. Je zou bijna de indruk krijgen dat tekst van ondergeschikt belang aan het worden is, en het werkwoord lezen wel heel erg 2020. Niets in minder waar. De allergrootste trigger voor een klant om een aankoop op jouw website (of webshop) te doen is namelijk: de tekst!

Het belang van teksten voor jouw website

Allereerst straal je professionaliteit uit met een vlot geschreven, creatieve en correcte webtekst. Goed leesbaar, zonder spel- en tikfouten, met de juiste grammatica en stijl. Zo laat je het publiek weten dat je jezelf, maar ook je klant, respecteert en serieus neemt.

  • Geef de fantasie van je bezoeker de ruimte
  • De bezoeker is volledig in controle
  • Stimuleer de verkoop van je producten
  • De samenhang tussen tekst en de zoekmachine

Teksten spreken tot de verbeelding

Woorden en tekst geven klanten de gelegenheid om zelf een beeld te vormen van wat ze aan het lezen zijn. Hun fantasie krijgt de ruimte om alle mogelijkheden te onderzoeken van wat jouw product of dienst zou kunnen betekenen in hun leven. Fantaseren is een vorm van doorleven, waardoor jouw product of dienst beter en langer blijft hangen in het hoofd van je potentiële klant. En zij meer vertrouwdheid zullen voelen bij jouw product of dienst.

Tekst informeert bezoekers in hun eigen tempo

Tekst geeft rust en ruimte om na te denken. Websitebezoekers kunnen in hun eigen tempo informatie tot zich nemen zonder dat ze gestuurd worden door een video die de snelheid, het geluid en de manier of volgorde van informatieverstrekking bepaalt. Met teksten bepaal je zelf waar je begint met lezen, hoeveel je leest of wat je wel en niet ‘scant’. 

Tekst triggert tot aankopen

Het besluit om een aankoop te doen, is voor het grootste deel gebaseerd op je tekst. Cruciale en aanvullende informatie, waardoor klanten weten wat ze kopen en overtuigd raken van de kwaliteit van jouw product of dienst. Vooral met de aanschaf van een wat duurder product zal de klant zich meer willen oriënteren en de voorkeur geven aan een uitgebreidere tekst.

Een beeld zegt meer dan… of niet?

Afbeeldingen en video’s zijn en blijven in de meeste gevallen een ondersteuning van je tekst. De combinatie van tekst én beeld is het meest ideaal, zo spreek je niet alleen verschillende delen van je brein aan, maar ook de verschillende voorkeuren die mensen hebben om informatie tot zich te nemen. De een zal vooral aangetrokken worden door plaatjes of video’s, de ander vindt het fijn om door een dikke tekstpagina met veel gedetailleerde informatie heen te gaan. Nummer drie wordt weer blij van een combinatie hiervan.

Last but not least: SEO

Teksten zorgen er ook voor dat je beter gevonden wordt in Google. Tenminste, als je er nog eens met je SEO-pen overheen gaat en de zoekwoorden van je potentiële klanten in je teksten en meta gegevens verwerkt. Houd hierbij in je achterhoofd dat Google webteksten met een goede structuur ook nog eens extra waardeert!

Probeer onze gratis Copyscan

Wij controleren vrijblijvend de teksten op je website. We scannen je pagina’s kort maar krachtig (maximaal een halfuur) en geven je na de scan tips waar je nu, maar ook zeker in de toekomst, wat aan hebt.

Gratis scan aanvragen  Meer informatie