14 april 2021

De impact van goede UX-copywriting op je conversie

Slimme designs en subtiele verschillen zorgen voor een betere gebruikerservaring.

Als niet-online-marketing-content-gekkie heb je waarschijnlijk geen idee wat er mee bedoeld wordt: UX. Maar het is gewoon een mooie afkorting voor User Experience en betekent precies dat: de gebruikerservaring.

Gebruikerservaring kun je optimaliseren zodat je bezoeker prettig op je website of in je app navigeert.

Zo heb je UX-designers, die met hun slimme designs zorgen voor een logische, intuïtieve en soepele navigatie in app of op website. Als UX-copywriter zorg je voor een betere gebruikerservaring met kleine of grote aanpassingen in de tekst.

Daarbij is het belangrijk dat, voordat je met een UX-writing-klus begint, je eerst je research doet:

  • Begrijp de missie/visie/doel van het bedrijf
  • Weet wie je doelgroep is
  • Weet welke tone of voice je moet gebruiken

Microcopy

UX-writers houden zich vooral bezig met microcopy: enkele woorden, oneliners, korte zinnen of instructies die de gebruiker of bezoeker helder informeren en aanzetten tot actie. Deze microcopy vind je bijvoorbeeld in een formulier of op buttons. Maar ook in menu-items, instructies, tussenkopjes en call-to-actions.

Je kunt deze microcopy gebruiken om te:

  • informeren: ‘Klaar voor je eerste verhaal? Voer hier je e-mailadres in’
  • twijfels te minimaliseren: ‘Maandelijks opzegbaar, je zit nergens aan vast’
  • overtuigen: ‘Alle Nederlandse luisterboeken binnen jouw bereik’
  • aan te zetten tot actie: ‘Daar gaan we’

Zo heb je relatief weinig woorden nodig om je bezoeker te verleiden tot het ondernemen van actie (inloggen, naar registratiepagina gaan, invoeren van e-mailadres etc.).

Subtiele verschillen met groot impact

Microcopy valt niet zo heel erg op, maar onderschat het niet. Er zijn meerdere gevallen bekend van websites die na aanpassing van een kleur of woord op een call-to-action-button, hun conversie aanzienlijk zagen stijgen. 

Vergeet ook niet dat de meeste mensen voornamelijk ‘scannen’ als ze websites bezoeken. Headers, koppen, tussenkoppen en buttons zijn vooral onderdelen die gezien en gelezen worden.

Met het (her)schrijven van microcopy kun je dus echt het verschil maken. Merk maar eens wat het verschil in woordgebruik met je doet in het geval van:

  • ‘Registeren’ vs. ‘Ga verder’ - klinkt uitnodigender)
  • ‘Boeken’ vs. ‘Reserveren’ - klinkt vrijblijvender)
  • ‘Pick a viewer’ vs ‘Who’s watching’ (Netflix na inloggen) - klinkt net iets vriendelijker)

Wil je jouw website ook eens onder de loep nemen? Wij geven je graag advies. 

Ja, ik wil weten hoe ik mijn conversie kan verhogen