MplusKASSA

Veelgestelde vragen over de koppeling tussen de webshop en MplusKASSA.

Wat doe ik in MplusKASSA en wat in de webshop?

MplusKASSA is je kassasysteem waar ook het voorraadbeheer in plaatst vindt. Dat betekent dat dit systeem leidend is voor de artikelstamgegevens, voorraad en prijzen. De webshop stuurt de geplaatste orders weer terug Mplus in. Het is aan te raden dat de financiele afwikkeling van een order vervolgens in Mplus gedaan wordt.

In MPlusKASSA

  • Artikelen (stamgegevens, de dikgedrukte velden zijn minimaal benodigd)
    • Artikelnummer
    • Omschrijving
    • Omzetgroep
    • BTW-code
    • Prijs
    • Webshop: Ja
    • Merk
    • Artikeleenheid
  • Voorraad
  • Orderverwerking
  • Relaties

In de webshop

  • Artikelverrijking
    • Afbeeldingen
    • Video's
    • Kenmerken (om op te kunnen filteren)
    • Moeder-dochter relaties voor maten en bijvoorbeeld kleuren
  • Artikelcategorieen en de koppeling tussen het artikel en de categorie
  • Moederartikelen toevoegen (moederartikelen zijn houders voor onderliggende artikelen die een maat en een kleur hebben waarin je wilt kunnen schakelen.

Minimale velden Mplus

Artikelen beheren

Het is mogelijk dat je direct nadat je in MPlus iets hebt aangepast je het in de webshop wilt terug zien. Dit gebeurt in principe automatisch, afhankelijk van de overeen gekomen instellingen. Je kan dit ook handmatig doen.

Artikelen handmatig overhalen of offline zetten

  1. Ga naar Webwinkel > Mplus > Artikelen
  2. Achter Artikel verwerken zie je het getal staan van het aantal artikelen wat is aangepast in Mplus.
  3. Druk op Artikelen verwerken (1) om de artikelen te verwerken.
  4. De gewijzigde en nieuwe artikelen worden nu vanuit Mplus naar de webshop gehaald. Als dit is afgerond kan je de artikelen koppelen aan een categorie en de gegevens verrijken.

Artikelen offline zetten

Indien je een artikel niet meer wilt online wilt verkopen kan je in Mplus bij het artikel op Webshop: Nee of op inactief zetten. Als dit is gebeurd worden de artikelen automatisch na de volgende sync offline gezet. Voorheen was dit een apart proces. Dit zit vanaf 6 april 2021 in de normale artikelen verwerken functie.

Moederartikelen voor bijvoorbeeld maten en kleuren

Moederartikelen hoef je niet aan te maken in MPlusKassa. Het mag wel maar wij vinden het zelf niet handig. Een moederartikel heeft namelijk geen voorraad, geen echte eigen prijs en kan niet besteld worden. Het is een houder voor de onderliggende dochterartikelen.

  • Moederartikelen maak je aan in de webshop (liefst met een M als voorloop in het artikelnummer)
  • Stel het moederartikel goed in
    • Koppel de dochterartikelen
  • Zorg er voor dat de dochterartikelen de juiste dochteromschrijving hebben voor maat en kleur.

Als je in één scherm tussen maat en kleur wilt kunnen schakelen, zoals in de onderstaande afbeelding is het belangrijk dat je de unieke kenmerken bij de dochterartikelen invult. Ook moet je bij de het moederartikelen opgeven waar je tussen wilt kunnen schakelen. Naar de dochteromschrijving wordt dan niet meer gekeken.

Moederartikelen en dochterartikelen met kenmerken

Wanneer worden de gegevens bijgewerkt?

Dit is afhankelijk van jouw instellingen en doen we in overleg. Normaalgesproken doen we het alsvolgt:

  • 2x per dag de nieuwe artikelen ophalen
  • 2x per dag de artikelen offline zetten
  • Elk kwartier dat de winkel open is, de voorraad bijwerken (bijvoorbeeld tussen 8:00 en 20:00)
  • Elk kwartier dat de winkel open is, de orders doorsturen (bijvoorbeeld tussen 8:00 en 20:00)
De orders lijken plotseling niet meer in Mplus komen, wat nu?

Het kan soms zijn dat de verbinding tussen de webshop en de API van MplusKassa weg valt. Dat kan meerdere redenen hebben, bijvoorbeeld door wijzigingen van de internetprovider bij jou als klant. De webshop maakt namelijk een directe verbinding met de kassa.

Wat te doen?

  • Ga in het CMS naar Webwinkel > Mplus > API Instellingen
  • Klik op Controleer verbinding
  • Als er staat: Aan het laden... en dit gaat niet meer weg na 10 seconden, dan lijkt het er op dat we geen verbinding meer kunnen krijgen met de kassa.
  • Stuur dan een e-mail aan MplusKassa (support@mpluskassa.nl) met ons in de CC met de melding dat de API offline lijkt te zijn.

Als je te zien krijgt: Current API version 1.0.0 bel of mail ons dan. Dan is de kans groot dat wij dit moeten onderzoeken.