Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
30 juni 2023 15:00

Google Search integreert generatieve AI

Google Search gaat generatieve AI integreren. Wat kan jij doen om jouw website en content hiervoor te optimaliseren?

Het digitale landschap evolueert continu. Kunstmatige intelligentie (AI) is een hot topic en het wordt steeds belangrijker om hier rekening mee te houden in jouw marketing- en communicatiestrategie.

Ook Google Search gaat generatieve AI integreren in de zoektechnologie. Dit betekent dat er nieuwe zoekresultaten gegenereerd worden op basis van getrainde modellen. Welke mogelijkheden biedt dit voor de zoekervaring? En hoe kan je jouw content optimaliseren voor deze ontwikkeling?

Wat is generatieve AI?

Generatieve AI is een kunstmatige intelligentie die nieuwe content, zoals tekst, afbeeldingen en geluid genereert. De meest bekende en populaire tools op dit moment zijn ChatGPT, Midjourney en DALL-E. Om nieuwe inhoud te creëren, maakt generatieve AI gebruik van deep learning-modellen. Deze modellen zijn getraind met grote hoeveelheden gegevens. Hierdoor zijn ze in staat om patronen en structuren te herkennen en nieuwe coherente output te genereren die vergelijkbaar is met de input.

Robot werkt met toetsenbord met menselijke collega's

Wat is het verschil met het traditionele zoekalgoritme?

Het traditionele algoritme van Google Search is een complexe samenhang van verschillende factoren. Het zijn gedefinieerde regels waarop Google de pagina’s scant en vergelijkt met andere pagina’s. Doorgewinterde SEO-experts weten dat het algoritme van Google continu wordt aangepast en dat het niet eenduidig is.

Er zijn een aantal elementen waarvan we weten dat deze bijdragen aan jouw positie in de organische Google-zoekresultaten: SERP, keywords, backlinks en de user experience. Daarnaast kijkt Google bij de rangschikking bijvoorbeeld ook naar de expertise en autoriteit van de website. 

Het belangrijkste verschil is dat generatieve AI zich richt op het creëren van nieuwe, unieke content terwijl traditionele zoekalgoritmen zich focussen op het indexeren en positioneren van bestaande inhoud.

Google screenshot 'google search generative AI'Bron: Screenshot van Google na zoeken op 'Google Search Generative AI'

AI en zoekmachineresultaten

Door generatieve AI te integreren in de zoektechnologie, kan de zoekmachine verschillende bronnen gebruiken om nieuwe content te creëren. Het resultaat is dus niet afkomstig van één bron, maar gebaseerd op álle informatie die beschikbaar is op het web. In de onderstaande voorbeelden, wordt duidelijk welke voordelen dit kan hebben.

Alle relevante informatie over een onderwerp

Als je een keuze gaat maken, bijvoorbeeld over “vakantie in Turkije of Griekenland” wil je liefst alle informatie die je nodig hebt in een beknopt overzicht. Google Search kan je dan een AI-gegenereerde samenvatting met een aantal bronnen tonen. Je hoeft dus niet verschillende websites te bezoeken, maar je krijgt direct de meest relevante factoren om je beslissing te kunnen maken.

Direct antwoord op een specifieke vraag

Heb je een zeer specifieke vraag, zoals “hoe verwijder ik oude lijmresten van de muur”? Dan geeft Google Search je de meest belangrijke tips en trucs om deze klus te klaren. Deze nieuwe informatie is gebaseerd op alle beschikbare webpagina’s. Op dit moment worden ook relevante vragen (featured snippets) getoond, maar deze zijn dus gerankt op basis van het traditionele algoritme van de zoekmachine en tonen slechts één bron.

'Mensen vragen ook' sectie in Google Search

Persoonlijke assistentie bij online shoppen

Wanneer je online gaat shoppen, kan het soms een behoorlijke uitdaging zijn om het juiste product te vinden. Met een AI-winkelervaring kan Google Search je helpen. Als je zoekt op “bluetooth speaker kopen”, geeft de zoekmachine allerlei extra informatie. Dat je bijvoorbeeld rekening moet houden met de laadtijd van de accu en dat een grotere speaker niet garant staat voor beter geluid. Deze informatie is gebaseerd op Google’s Shopping Graph, die meer dan 35 miljard productvermeldingen bevat.

Ga in gesprek met Google Search

Een bijkomende feature die Google Search uitrolt, is de mogelijkheid om in gesprek te gaan met de zoekmachine. De conversational mode geeft je de kans om vervolgvragen te stellen en dieper op een onderwerp in te gaan. 

Misschien wil je weten wat dan de voordelen zijn van een grotere bluetooth speaker? Of vraag je je af of een bluetooth speaker met een lange laadtijd ook langer muziek kan afspelen? Door vervolgvragen te stellen, krijg je snel antwoord zonder dat je zelf research hoeft te doen op talloze websites.

Producten shoppen met Google Search AIBron: Google Blog

Hoe kan ik mijn website optimaliseren voor generatieve AI?

Voor marketeers, SEO-experts en copywriters is de AI-integratie in de zoekmachine een grote verandering. Het is essentieel om het te omarmen en marketing- en communicatiestrategieën hierop aan te passen. Google Search Labs experimenteert momenteel met deze ontwikkeling, maar het is een kwestie van tijd voordat de AI-integratie live gaat.

Om jouw organisatie te laten profiteren van deze nieuwste technologie, zijn er een aantal belangrijke stappen die je kan nemen:

1. Kwaliteit en originaliteit

Google kijkt bij de indexatie van pagina’s (nu ook al) naar kwaliteit van de inhoud. Het is dus belangrijk om hoogwaardige teksten en originele content te blijven plaatsen op je website. Zorg ervoor dat de inhoud voldoet aan Google’s E-E-A-T: Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness.

2. Context is koning

Om een AI-gegenereerde samenvatting te maken, moet Google Search jouw website goed kunnen begrijpen. Het is daarom erg belangrijk om (meer) contextuele informatie te verstrekken, gestructureerde informatie aan te bieden en beschrijvende koppen te gebruiken.

3. Optimaliseer voor specifieke vragen

Om te zorgen dat jouw content en jouw website worden getoond bij een specifieke vraag, is het van belang om de inhoud van jouw website te optimaliseren voor deze zoekvraag. Houd hierbij ook rekening met eventuele vervolgvragen, zodat je ook in de conversational mode wordt getoond.

4. Gebruikersgemak staat voorop

Zorg ervoor dat jouw website snel laadt, mobielvriendelijk is, en eenvoudig is te gebruiken. Een intuïtieve navigatie is niet alleen voor Google prettig, ook voor jouw bezoekers. Een goede gebruikerservaring helpt bij het optimaliseren voor generatieve AI, maar het is ook van belang voor jouw organische zoekresultaten. 

Aangezien generatieve AI constant door wordt ontwikkeld, is het cruciaal om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en updates. Door jouw website en content te blijven optimaliseren, blijf je zichtbaar in de zoekresultaten en haal je alles uit jouw marketingbudget. Benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen doen?