Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
31 mei 2023 00:00
15 augustus 2023 00:00

Google stapt nieuw tijdperk in met AI

2023 is het jaar van de definitieve doorbraak van AI. Er gaat geen week voorbij zonder dat nieuwe toepassing van artificial intelligence ons om de oren vliegen.

2023 is het jaar van de definitieve doorbraak van AI. Er gaat geen week voorbij zonder dat nieuwe toepassing van artificial intelligence ons om de oren vliegen, terwijl de mogelijkheden en kwaliteit per maand beter lijken te worden. Nergens laat artificial intelligence zich zo gelden als in marketing. Het spreekt voor zich dat dit thema centraal stond tijdens Google Marketing Live in april. Wij nemen je mee in de veranderingen en mogelijkheden van AI.

Marketing Live 2023 kondigde onlangs enkele razend interessante aanpassingen aan, die de manier waarop we online adverteren veranderen. Google zelf noemt het een nieuw tijdperk. In dit artikel zullen we een kijkje nemen naar de revolutionaire veranderingen die Google heeft geïntroduceerd en hoe ze van invloed kunnen zijn op jouw marketingstrategieën.

Marketing en AI

Het lijkt een match made in heaven, maar tegelijk houdt AI sommige (online) marketeers wakker. Zo veel mogelijkheden, zo veel kansen en heb ik straks nog een baan? Want teksten schrijven, Google Ads campagnes structureren en images genereren voor in je ads, het kan allemaal. Een beetje marketeer hoeft zich daarover geen zorgen te maken. Die is straks de spin in het web van al deze marketingactiviteiten en krijgt zo véél meer gedaan in dezelfde tijd.

Wall-E Robot
Bron: Afbeelding van Pexels aangepast met AI

AI: De drijvende kracht achter Google’s advertenties

Voor wie regelmatig werkt met Google Ads, is de toenemende rol van AI natuurlijk geen verrassing. Sterker nog: die is deels al verleden tijd. Wie vijf of zes jaar geleden een SEA campagne in elkaar stak, was veel tijd kwijt aan het maken en managen van de campagne. Je maakte zelf je advertenties en verbeteringen op basis van interactie met je ads moest je ook zelf uit de data halen. Dat is al lang niet meer zo. De volgende stap is: Search Generative Experience (SGE). Het achterliggende principe hiervan is eenvoudig: dankzij AI leert de zoekmachine steeds beter de wens achter een zoekopdracht begrijpen en kan daar betere content – én ads – aan matchen. Concreet zijn dit vijf verbeteringen die eraan zitten te komen of al in volle gang zijn.

1. Betere multimediale integratie

Goede advertenties zijn niet statisch. De getoonde informatie, links en content hangen in het beste geval samen met de ingegeven zoekopdracht. Dat betekent ook uitdagingen, want images en video’s moeten natuurlijk wel beschikbaar zijn. Daarbij helpt Google AI je nu al op weg. Wat nóg beter wordt is het accommoderen van video’s in verschillende formaten. Op basis van je bestaande content gaat het algoritme je helpen om video’s op het juiste formaat aan te bieden, zodat deze in ads van verschillende afmetingen en verhoudingen gebruikt worden.

2. Datadriven advies bij elke stap

Data ophalen, interpreteren en omzetten in acties kost veel tijd. Traditioneel zijn SEA marketeers hier veel tijd aan kwijt. Dat is de afgelopen jaren al veel beter geworden. Google neemt je nu al bij de hand bij het verbeteren van je campagnes. Daarbij kun je ook actief om verbetersuggesties vragen. De stip aan de horizon is een intuïtieve ads-omgeving waarin je op natuurlijke wijze je doelen aangeeft en Google je de daarvoor benodigde verbeteringen aanreikt.

Google Marketing Live - Get help creating your ad
Bron: Google Marketing Live - Blog

3. Betere web-to-app experience

Elke online marketeer weet dat een groot deel van het traffic gegenereerd wordt via smartphones, tablets en andere devices. Tegelijk vervaagt ook de grens tussen browser en apps. Die laatste zijn vanzelfsprekend in opkomst en dat vraagt om naadloze gebruikservaringen. Ads faciliteert adverteren in apps steeds beter en introduceert Web to App Connect. Behalve een prettige gebruikerservaring biedt dit betere advertentiemogelijkheden, gebaseerd op actuele omstandigheden (weer, seizoen etc.) en de data die je genereert met je app. Ook hier speelt automatische, datadriven optimalisatie een grote rol.

4. Betere ervaringen dankzij generative AI

Integratie en het overbruggen van de kloof tussen vraag en aanbod zijn de kernbegrippen. AI biedt grote mogelijkheden op het vlak van het interpreteren van wensen en behoeften. Deze matcht artificial intelligence vervolgens nóg beter aan de juiste content. Waarbij de afhankelijkheid van metatekst ook afneemt. AI kan video’s en afbeeldingen interpreteren, los van de metadata. In de komende jaren zal dergelijke content steeds beter gekoppeld worden aan zoekopdrachten en koopbehoeften.

Google Marketing Live - Afbeeldingen genereren door AI
Bron: Google Marketing Live - Blog

5. Verbeterde doelgroepsegmentatie

Het optimaliseren van je Ads-campagne was altijd al vooral een kwestie van de juiste mensen bereiken. Dit is waarschijnlijk een van de meer tijdrovende taken, afhankelijk van hoe jij je Google Ads inricht. Artificial intelligence neemt je dit werk niet alleen uit handen, maar maakt het ook efficiënter. Waar het op neerkomt is dat Google steeds actief zoekt naar de beste doelgroepen voor jouw ads en het doelgroepprofiel continu verfijnt. Allemaal terwijl er niet eens voor hoeft in te loggen.

Wat moet ik doen om van deze mogelijkheden te profiteren?

Het mooie van AI is dat je bij de hand wordt genomen en door Google zelf geleidelijk bekend wordt gemaakt met de nieuwe mogelijkheden. Net zoals Ads in de afgelopen jaren langzaam veranderd is. Hou natuurlijk wel onze blogs in de gaten, want bij CM Specialist gaan we het de komende tijd nog veel vaker hebben over AI, Google en nieuwe mogelijkheden om alles uit je marketingbudget te halen.