16 maart 2021 10:15

Verhoog de mobiele conversie van je webshop door betere CX

Meerderheid van de smartphone gebruikers nog steeds niet helemaal happy met hun mobiele klantervaring, wat doe jij daaraan?

5 jaar geleden gebruikte nog maar 20% van de Nederlanders een smartphone om online te winkelen. Inmiddels hebben we grotere schermen en slimmere designs, en gebruikt al bijna 50% van de Nederlanders hun mobiel om online aankopen te doen. Je zou zeggen: hij gaat lekker, maar het blijkt dat de meerderheid van de smartphone gebruikers nog steeds niet helemaal happy is met hun mobiele klantervaring. En de kans aanwezig is dat zij wel op jouw website landen, maar door hun matige customer experience (CX) snel vertrekken naar de concurrent.

Ons advies: verbeter je CX en verhoog je mobiele conversie.

Met 3 tips verhoog jij je mobiele conversie

Baby's Only fixed menu, shopping bar en filters

1. Makkelijk navigeren met sticky navigatie

Zorg dat je meest gebruikte navigatie tools altijd - en prominent -  in beeld zijn met een sticky design. Dit betekent dat je zoekvenster, je mobiele menu (hamburger icoon), je filterknop en vooral de bestelknop ‘in beeld blijven plakken’ wanneer je bezoeker aan het scrollen is, of waar hij of zij ook heen beweegt. Houd er wel rekening mee dat je de noodzaak tot scrollen beperkt. Veel scrollen verveelt de bezoeker, die dan vervolgens de neiging voelt om zijn aankoop/heil elders te zoeken. En dat wil je niet.

2. Rust en helderheid met een overzichtelijk design

Een potentiële klant kan overprikkeld raken door een druk scherm met veel beeldelementen zoals plaatjes, tekst, symbolen en knoppen. Als je als bezoeker niet meer weet waar je het moet zoeken, ben je zo weer weg. Zorg er dus voor dat de customer journey begint met een overzichtelijk design en een kleurenpalet dat rustig is voor ogen die al veel online kijken. Wees spaarzaam met design-elementen zodat het duidelijk is hoe de bezoeker zijn doel kan bereiken: jouw product of dienst vinden, vergelijken, vertrouwen voelen en aankopen.

3. Optimale presentatie van je product

Kun je met de informatie over je product niet de lengte of de breedte in omdat het mobiele schermpje klein is? Dan ga je liever de diepte in. Dus met beperkte ruimte, geef je zoveel mogelijk informatie aan je bezoeker. Hoe doe je dat beter dan met video? In 3 minuten vertel je alles over je merkstofzuiger terwijl de camera het apparaat van alle kanten laat zien. En de bezoeker ook nog een idee geeft over de ware afmetingen en het gebruik van de stofzuiger. Een video neemt je bezoeker mee in een verhaal, een beleving waardoor hij of zij steeds meer vertrouwen krijgt in jouw product als beste koop.

Bezorg je mobiele klant de ultieme shopervaring met een uitstekend functionerende webshop en een kraakhelder design van CM Specialist.

Ik wil graag advies