Marit Vos
Marit Vos Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
26 augustus 2022 14:35

Wat je absoluut moet weten over de 'Helpful Content'-update van Google

Contentmakers moeten rekening houden met Google’s 'Helpful Content'-update. Is je content niet waardevol genoeg, dan heb je een probleem in de zoekresultaten. Zelfs met SEO.

Google Search werkt continu aan het steeds beter koppelen van mensen aan de informatie waar ze naar op zoek zijn. Daarbij gaat het om informatie die de zoeker echt verder helpt, dus originele, relevante kwaliteitscontent, die er - in het ideale geval - voor zorgt dat je niet meer verder hoeft te zoeken.

Met hun ‘Bruikbare Content’-update (Google’s Helpful Content Update) van augustus 2022, zegt Google haar uiterste best te doen om meer originele en nuttige informatie te laten zien in de zoekresulaten, de written by people, for people content. Het doel is om kwaliteitscontent - die bezoekers een goede ervaring geeft - beter te waarderen, waardoor content waar mensen niet zo’n goede ervaring mee hebben, minder goed zal presteren in de zoekresultaten.

‘People First'-content’ creëren

Hoe weet je nu als contentmaker dat jouw content aansluit bij de nieuwe update van Google? Dat begint bij het creëren van content voor ménsen - de people first content - dus niet alleen voor zoekmachines. De ideale aanpak is dan het schrijven of creëren van bruikbare informatie, terwijl je ook SEO toepast, zodat zoekers in Google jouw content beter kunnen vinden. 

Wanneer ben je nu goed bezig, als het aankomt op het maken van people first content?

Checklist: maak ik 'People First'-content?

  • Voorzie ik mijn bestaande publiek of de doelgroep die ik wil bereiken, van nuttige, zinvolle en bruikbare content, ook als ze voor de eerste keer op mijn site komen?
  • Is mijn content direct voortgekomen uit mijn eigen ervaring met een product of dienst waardoor ik expertise en kennis uit de eerste hand deel?
  • Is het helder wat het primaire doel of focus van mijn website is?
  • Heeft een bezoeker na het lezen van mijn content het gevoel dat hij/zij voldoende geïnformeerd is, en genoeg kennis heeft opgedaan met betrekking tot het doel van het bezoek?
  • Heeft de bezoeker na het lezen/bekijken/beluisteren van mijn content voldoening gevoeld?
  • Heb ik eraan gedacht om Google’s richtlijnen met betrekking tot core updates nog eens na te lezen, en ook hoe je goede product reviews schrijft?

Tip: schrijf niet puur voor de zoekmachines

People first content creëren betekent niet dat de content waar je SEO op toepast, ineens niet meer waardevol is. De magie zit ‘m in de combinatie van people first content, waar je je beste SEO-kennis op loslaat. Wel slim, want bezoekers vinden SEO-content die echt puur voor de zoekmachines is geschreven, niet erg bevredigend. Waardoor ze dus geen prettige ervaring zullen hebben met deze content.

Hoe weet je nu of je met het creëren van content te veel aan de kant van de zoekmachines zit of niet?

Checklist: schrijf ik te veel voor de zoekmachines?

  • Schrijf ik mijn content vooral op het gevonden worden in Google dan voor de lezer zelf?
  • Schrijf ik heel erg veel content in de hoop dat ik dan beter gevonden word?
  • Maak ik gebruik van geautomatiseerde processen om zoveel mogelijk content te produceren over zoveel mogelijk verschillende onderwerpen?
  • Laat ik me vooral inspireren door bevindingen van anderen in mijn content, en voeg ik daar zelf weinig aan toe?
  • Schrijf ik alleen over onderwerpen die trending zijn, en niet omdat ik dat sowieso voor mijn bestaande publiek zou doen?
  • Zorgt mijn (gebrekkige) content ervoor dat de bezoeker verder moet zoeken?
  • Schrijf ik met een maximaal aantal woorden in mijn achterhoofd omdat ik ergens gehoord hebt dat Google hier rekening mee houdt (wat ze niet doen)?
  • Gebruik ik niche-onderwerpen om bezoekers te trekken terwijl ik daar eigenlijk niet voldoende ervaring mee heb?
  • Probeer ik bezoekers te trekken door zogenaamde antwoorden te geven die er eigenlijk niet zijn, zoals de mogelijke releasedatum van een grote filmproductie of muziekalbum?

Wanneer wordt deze Google’s 'Helpful Content'-update eigenlijk doorgevoerd?

Deze update van Google gaat in de week van maandag 22 augustus van start en duurt ongeveer twee weken. Deze update claimt automatisch content te identificeren die weinig waarde lijkt te hebben, weinig toegevoegde waarde oplevert of niet bijzonder nuttig is voor zoekers of zoekopdrachten in Google.

De Google's Helpful Content Update zal in eerste instantie effect hebben op de Engelstalige websites, daarna volgt anderstalige content.  

Verwijderen van nutteloze content

Heb je zowel zinvolle als veel minder behulpzame informatie op je website, dan zal het verwijderen van je minder zinvolle, of rechtuit nutteloze content, je ranking in Google dus kunnen helpen. Vergeet daarbij niet aandacht te besteden aan de richtlijnen van Google. Je zult wel enig geduld moet hebben voordat je het effect van je opschoonactie gaat zien in de zoekresultaten.