Marit Porsinck
Marit Porsinck Online marketeer
Bericht delen:
Linkedin
  Alle berichten     Blogberichten laten schrijven?
22 december 2020

Wat zijn meta-titels en meta-omschrijvingen en hoe gebruik je ze?

Google kan metatags gebruiken om te bepalen hoe de website wordt weergegeven in Google Zoeken.

SEO is géén ‘quick-fix’-methode, dat blijven we als marketeers maar herhalen. Het bestaat uit meerdere onderdelen die je kunt toepassen waaronder: content (teksten, afbeeldingen en video's), technische SEO (de achterkant van de website, hier zorgen wij voor) en off-site SEO (het opbouwen van links naar jouw website en meer).

De meta-omschrijving is officieel niet gelinkt aan SEO. Dat komt doordat het je vindbaarheid niet per se verbetert. Je kunt door de meta-omschrijvingen in te vullen wel zorgen voor een korte en krachtige samenvatting van de betreffende pagina.

Starten met de content

Goede teksten op de pagina inclusief een titel en intro is het halve werk. Als de velden van de meta-titel en meta-omschrijving leeg zijn, kijkt Google naar de content op de pagina. Zorg er daarom voor dat de content op jouw website in orde is voordat je kijkt naar de meta-titel en meta-omschrijving.

In ons CMS gebruiken wij de paginatitel standaard als meta-titel (te zien in de tab van de browser). Deze kun je overschrijven met een meta-titel die je vindt in de beheermodule per pagina, categorie, artikel of item.

Enkele tips voor het schrijven van paginatitels:

  • Zorg voor beschrijvende en beknopte titels. Vermijd daarbij vage omschrijvingen, zoals 'home' voor de homepagina of 'profiel' voor het profiel van een persoon. Vermijd ook onnodig lange of uitgebreide titels. Deze worden waarschijnlijk afgekapt wanneer ze in de zoekresultaten verschijnen.
  • Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden. Het kan handig zijn om bepaalde termen in de titel te hebben, maar er is geen reden om dezelfde woorden of zinsdelen vaker voor te laten komen.
  • Zorg voor verschillende, beschrijvende titels voor alle pagina's. Je maakt het de gebruiker lastig als meerdere pagina's dezelfde titel hebben. Zij kunnen dan geen onderscheid maken tussen de pagina's.
  • Gebruik je merken in de titels? Zorg dan dat je deze voor of achteraan de titel plaatst en scheidt van de overige tekst met een koppelteken, dubbele punt of pijpteken.
  • Zorg ervoor dat de pagina kan worden geïndexeerd. In ons CMS staat bij verschillende pagina's de mogelijkheid om de pagina uit te sluiten van indexatie middels dit icoon: no index icoon. Daarmee zorg je dat Google de pagina NIET vinden kan.

Zorg dat je opvalt

Google kan de ingevoerde content overnemen en dit wordt dan getoond in de zoekresultaten. Per pagina kun je voor de meta-omschrijving en meta-titel maar een beperkt aantal tekens gebruiken. Je moet er dus voor zorgen dat je opvalt.

Enkele prangende vragen beantwoord:

Waarom worden mijn meta-titel en meta-omschrijving niet getoond in Google?

Soms neemt Google jouw meta-omschrijvingen niet letterlijk over. Google past je meta-omschrijving aan als dat nodig is om relevanter te zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. De tekst die volgens Google het best aansluit bij de zoekopdracht wordt dan overgenomen.

Hoe zien de meta-titel en meta-omschrijving eruit in Google?

Om te controleren of Google de juiste meta-omschrijvingen voor jouw eigen website laat zien, open je Google en toets je het volgende in: site:toetshierjouwwebsite.nl. Vervolgens zie je al jouw zoekresultaten op een rijtje!

Hoe lang duurt het voordat ik de meta-titel en meta-omschrijving in Google zie?

Als je de meta-titel en meta-omschrijving hebt aangepast wil je de wijziging zo snel mogelijk zien in Google Zoeken. Dat begrijpen wij als geen ander, maar ...

Het is niet mogelijk om een tijdspan aan te geven waarin de gemaakte wijzigingen actief worden. Google heeft het genereren van de paginatitels en beschrijvingen volledig geautomatiseerd en houdt rekening met zowel de inhoud van een pagina als de verwijzingen ernaar die op internet verschijnen.

Google zegt in hun documentatie over het maken van goede titels en fragmenten in zoekresultaten het volgende:

"Hoewel we titels of fragmenten voor afzonderlijke sites niet handmatig kunnen wijzigen, werken we er altijd aan om ze zo relevant mogelijk te maken. U kunt de kwaliteit van de titel en het fragment die voor uw pagina's worden weergegeven, helpen verbeteren door de algemene richtlijnen te volgen."

Voor het maken van dit blog is er gebruik gemaakt van informatie afkomstig van: developers.google.com