26 april 2021 13:20

Hoe belangrijk zijn de algemene voorwaarden eigenlijk?

Laat zien dat jouw bedrijf zich houdt aan de regels rond informatieplicht, privacy, herroepingsrecht en meer.

Als je een webshop hebt, is het belangrijk dat je ook je algemene voorwaarden online hebt staan en dat deze toegankelijk zijn voor je klant. Klanten moeten weten wat hun rechten en plichten zijn, wanneer ze een aankoop bij jou doen. Algemene voorwaarden zijn niet verplicht, maar het wordt wel aangeraden.

In je algemene voorwaarden beschrijf je zaken als: betaaltermijn, levertijd en retour. Maar ook wat je bijvoorbeeld vergoedt wanneer er iets misgaat. Zo weet de klant waar hij of zij aan toe is, bij aankoop van jouw product of dienst.

We hebben de belangrijkste punten op een rij gezet, die terug moeten komen in de algemene voorwaarden van je webshop:

  • Bedenktijd en retour
    Klanten hebben bij aankoop van een product of dienst recht op 14 dagen bedenktijd. Dit noem je het herroepingsrecht. De producten kunnen dan kosteloos retour worden gestuurd.
     
  • Levertijd en verzendkosten
    Dit zijn de afspraken die je maakt met betrekking tot levering van een product of dienst, zoals levertijd, annulering en bezorgkosten.
     
  • Betalingstermijn en betaalmethodes
    Hier geef je aan wat een redelijke betalingstermijn voor consumenten of de wettelijke betalingstermijn voor bedrijven is. Je kunt ook zaken vastleggen die te maken hebben met de verschillende betaalmethodes die je hanteert.
     
  • Aanbiedingen, offertes, prijzen en tarieven
    Hier vermeld je bijvoorbeeld na welke termijn een aanbod of offerte vervalt.
     
  • Garantie en klachten
    Wanneer een klant jouw product koopt, zit hier een (fabrieks)garantie op. Deze kan niet verminderd worden, maar eventueel wel uitgebreid met een extra garantieduur.
     
  • Aansprakelijkheid
    Hier leg je zaken vast als: wat gebeurt er wanneer de klant meldt dat het product beschadigd aangekomen is. 

Als laatste:

  • Voordat de klant een overeenkomst met je aangaat (bijvoorbeeld met de aankoop van een product) moet je de klant informeren over je algemene voorwaarden. Dit doe je in het proces van bestellen, bijvoorbeeld met een tekst naast de bestelknop (‘Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden’).
  • De algemene voorwaarden moeten duidelijk vindbaar zijn op je website/webshop (in menu of met een link naar)
  • De klant moet de algemene voorwaarden kunnen opslaan zodat deze op elk gewenst moment terug te lezen zijn. Maak van je algemene voorwaarden dus ook een downloadbaar pdf-bestand.

Download hier een template van algemene voorwaarden.