Alle berichten
12 maart 2020

Wist jij dit al over SEO?

Enkele handige weetjes over vindbaarheid.

Er zijn in de SEO wereld vele "regels" om rekening mee te houden voor de optimale vindbaarheid. We leggen graag enkele interessante seo tips uit waar je zeker iets aan hebt!

Deze tips and tricks zijn van toepassing op je gehele website. Je kunt SEO toepassen per pagina; bijvoorbeeld op een pagina met blog berichten of categoriepagina's of per product als je een webshop hebt.

  • Meta beschrijvingen hebben geen effect op je ranking binnen de Google zoekresultaten.
  • Mobiele weergave wordt gebruikt voor positionering in de zoekresultaten.
  • Interessante en nuttige content kan een grotere invloed op je website hebben.

1. Meta beschrijvingen geen effect op ranking

De kwaliteit van het fragment (het korte tekstvoorbeeld dat Google weergeeft voor elk webresultaat) kan een directe impact hebben op de kans dat er op jouw site wordt geklikt. In de afbeelding hieronder is een voorbeeld van een fragment te zien groen omlijnt. Met deze tekst trek je de bezoeker als het ware over de streep om op jouw link te klikken en niet die van degene boven of onder jou.

Google fragment CM Specialist
Screenshot vanuit Google zoekmachine

Google gebruikt een aantal strategieën voor het selecteren van fragmenten, en je kunt één ervan beheren door voor elke URL een informatieve metabeschrijving te schrijven. Maar let op, Google bepaald zelf of hij de tekst die in de meta is geschreven overneemt naar het fragment in de zoekresultaten. Google kan ook kiezen voor een relevant gedeelte van de zichtbare tekst op je pagina als dit beter overeenkomt met de zoekopdracht van een gebruiker. De toevoeging van 'description'-metatags aan elk van je pagina's is altijd goed. Zo kan Google altijd iets weergeven als er geen goede tekstselectie wordt gevonden voor het fragment.

Zorg ervoor dat je geen valse beloftes doet om de bezoeker binnen te halen. Als de bezoeker het gevoel heeft dat de pagina niet de gevraagde content heeft zal hij weer weg gaan en dit zorgt voor een hogere bounce rate (dit is niet optimaal).

Wellicht ben je geneigd om nu te optimaliseren met de meta beschrijving door deze uitsluitend te gaan vullen met zoekwoorden. Doe dit niet, dit kan namelijk worden gezien als keyword stuffing.

Keywords worden niet meer gebruikt

Ben je ervan bewust dat keywords of te wel sleutelwoorden niet meer worden gebruikt door de zoekmachines als onderdeel voor het vergroten van de vindbaarheid?

Meta beschrijving tags: Google gebruikt soms tag-inhoud om fragmenten te genereren, als ze denken dat ze gebruikers een nauwkeurigere beschrijving geven dan direct uit de pagina-inhoud kan worden gehaald.

Tekst overgenomen vanuit de algemene richtlijnen - Google Search Console

2. Mobiele weergave gebruikt voor ranking

Tegenwoordig zoeken de meeste mensen op Google met een mobiel apparaat i.p.v. op de computer. Het is zelfs zo dat Google in eind 2016 is begonnen met experimenten om hoofdzakelijk de mobiele versie van site content te gebruiken voor positionering.

Mobiele crawler Google melding
Screenshot vanuit Google Search Console - CM Specialist account

Google geeft aan dat wanneer men alleen een desktop website heeft, deze wordt geïndexeerd. Maar als er een mobiele weergave bestaat (als je op je smartphone naar www.mijndomein.nl kunt gaan en je ziet de website) en deze is niet in optimale staat, dan word er van je verlangd of je dit wilt verbeteren. Het is dus van belang dat jouw website 100% responsive is en niet voor maar 30%.

3. De juiste content op de website

Het lijkt zo vanzelfsprekend, toch merken we dat het lastiger is dan gedacht om de pagina's te vullen met interessante en nuttige content. Zorg dat je weet wat jouw bezoekers willen lezen en bied ze dit vervolgens ook aan. Hoe nuttiger de content is voor de lezer, des te sneller de lezer dit zal willen delen op bijvoorbeeld social media, fora of blogs.

Organische of mond-tot-mondreclame kan de reputatie van je site verder ontwikkelen via gebruikers en Google, en dat is vrijwel nooit mogelijk zonder content van hoge kwaliteit.

Tekst overgenomen vanuit de algemene richtlijnen - Google Search Console

Denk daarom bij teksten goed na over de woorden die een gebruiker in een zoekmachine kan invoeren om je content te vinden. Doe onderzoek naar jouw doelgroep. Zijn dit gebruikers die al veel weten over het onderwerp of product? Deze gebruikers zullen eerder geneigd zijn om beroepstaal te gebruiken in hun zoekopdracht dan gebruikers die nog niet zo bekend zijn met dergelijke termen.

Enkele tips:

  • Schrijf makkelijk te lezen tekst. Gebruikers vinden het fijn content te lezen die goed is geschreven en makkelijk te volgen is.
  • Voorkom slordige teksten met veel spelfouten en grammaticale fouten. Neem contact op en informeer naar de mogelijke samenwerking met een tekstschrijver.
  • Sluit geen tekst in afbeeldingen en video's in voor tekstuele content: gebruikers willen de tekst misschien kopiëren en plakken, en zoekmachines kunnen dergelijke ingesloten tekst niet lezen.
  • Voorkom dat je grote hoeveelheden tekst over verschillende onderwerpen op een pagina zet zonder scheiding via alinea's, subkoppen of een aangepaste lay-out.
  • Wellicht de beste tip die wij je kunnen geven: maak nieuwe, unieke content