13 juli 2021

Kan iedereen zomaar een webshop beginnen?

Waag jij de sprong in het diepe met het opzetten van een webshop? Wij helpen je met deze checklist.

Je hebt er vast wel eens over gehoord: jongeren die een dropshipping-webshop zijn begonnen in de hoop ‘slapend rijk’ te worden. Of ondernemers die vanwege de coronacrisis hun eerste online-stap ooit hebben gedaan. Of winkeleigenaren die naast hun fysieke winkel ook via internet hun producten zijn gaan verkopen, omdat klanten er letterlijk om vroegen (een slimme zet, want fysieke winkels die ook een webshop hebben laten online de sterkste groei in omzet zien!).

Misschien heb jij ook wel eens met de gedachte gespeeld om een webshop te starten. Maar vroeg je je af, kan iedereen dan zomaar een webshop beginnen? Uhm, ik dus ook?

Wij vinden van wel. Goede ideeën moet je uitvoeren, anders doe je het misschien wel nooit. Maar natuurlijk vergt dit de nodige voorbereiding en denkwerk. Daarom hebben we een checklist samengesteld voor iedereen die een webshop wil beginnen.

Check 1: check je doorzettingsvermogen

Als ondernemer heb je sowieso een paar dingen écht nodig: passie/ambitie, doorzettingsvermogen, flexibiliteit en een dosis gezond verstand (met een vleug intuïtie). Een ondernemer gaat het avontuur aan en moet tegen een stootje kunnen. Want soms zit het tegen. 

Is deze box aangevinkt bij jou, lees dan gerust verder.

Check 2: wat ga je verkopen?

Wat bied je aan? Wat is je handel? Verkoop je fysieke of digitale producten of diensten? Hoe ziet de concurrentie eruit? Heb je een voorraad nodig? Heb je al contact met leveranciers?
Kortom: wat ga je precies doen en hoe verloopt dat hele proces?

Verschillende kleuren jassen aan een hanger

B2B-webshop en B2C-webshop

Als webshop kun je 2 kanten op:

  1. Ga je aan consumenten leveren, dan start je een B2C-webshop (business-to-consumer).
  2. Ga je aan andere webshops leveren (en wellicht ook aan consumenten), dan heb je een B2B-webshop met extra functionaliteiten nodig om je business-to-business klanten te bedienen.

Check 3: ben je een onderneming?

Klinkt misschien gek, maar wanneer je ondernemer bent voor de Kamer van Koophandel, hoef je dat niet automatisch te zijn voor de Belastingdienst. Hoe zit dat?

Kamer van Koophandel (KvK)

Wanneer je van plan bent om inkomsten te genereren met je webshop en facturen uit te schrijven, ben je een onderneming (en geen hobbywebshop). Je moet je dan inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit zijn de criteria die de KvK hiervoor hanteert.

Belastingdienst

Check ook of je voor de Belastingdienst een ondernemer voor de inkomstenbelasting bent. Je betaalt dan belasting over de winst en de omzet (btw). Houd bij het laatste rekening met waar jouw klanten zich bevinden. Is dit binnen de EU dan raden wij je aan om je te verdiepen in de nieuwe btw-regels binnen de EU.

Belastingvoordeel ondernemers

Startende ondernemers kunnen belastingvoordeel hebben. Lees meer over startersaftrek en zelfstandigenaftrek.

Check 4: waar ga je jouw webshop starten?

Dat kan op je eigen zolder zijn of een flexwerkplek in een kantoorpand. Maar misschien huur je liever een externe werkruimte waar je ook je voorraden kunt opslaan. 

Om over na te denken: werk je vanuit huis, hoe zit dat dan met laden en lossen bij jou in de buurt? Wil je uitbouwen op termijn en heb je daar een vergunning voor nodig? Voldoe je met je werk- en opslagruimte aan de milieueisen? Zijn er nog meer dingen die je kunt bedenken?

Jongen achter bureau met tekentablet en computer

Check 5: de naam van je webshop

Als je hem al niet had, dan is het nu tijd om ‘m te verzinnen: de naam van je bedrijf. Zodra je dit weet, reserveer dan direct een domeinnaam. Wees er snel bij want heel veel domeinnamen bestaan al. Controleer bij de KvK ook of jouw naam misschien al bestaat onder mogelijke concurrenten, want dan zul je hem moeten aanpassen.

Check 6: de logistiek zelf doen of uitbesteden?

Dropshipping

Wanneer je wel een webshop wilt maar niet de lasten van een voorraad, dan kun je ook kiezen om te gaan dropshippen. In jouw dropship-webshop toon je dan de producten van je leverancier, die er ook voor zorgt dat deze direct bij de klant geleverd worden. Hiermee bespaar je jezelf tijd, energie en kosten. Investeer dit liever in je online marketing.

Wil je aan klanten buiten Nederland leveren? Let op: per 1 juli zijn de btw-regels voor afstandsverkopen ingrijpend veranderd. Zo werkt het met internationale dropshipping en btw.

Fulfilment

Wil je wel een voorraad maar besteed je het beheer hiervan en het gehele verzendproces liever helemaal uit, dan kun je een fulfilment-bedrijf inschakelen. Dit bedrijf houdt je op de hoogte van alles rond voorraad, verzonden pakketten, retouren en financiën.

Check 7: wettelijke regels voor webshops

Er zijn regels waar webshops zich aan moeten houden. Zo moet het voor de klant onder andere duidelijk zijn wie je bent, wat je verkoopt, wat de prijzen van je producten zijn (exclusief en inclusief btw) en wat de wettelijke bedenktijd na aanschaf van het product is. Hier vind je alle regels voor online verkoop.

Denk ook aan:

  • Algemene Voorwaarden. Hierin leg je vast wat de klant kan verwachten wanneer hij een aankoop doet.
  • Keurmerken en gedragscodes, zoals het Webshop Keurmerk of Thuiswinkel.
  • Privacywetgeving en cookies. Hoe zit het met de gegevensbescherming van je klanten? En, wanneer mag je ze bellen of mailen?

Heb je een webshop gericht op de B2B (business-to-business) en lever je alleen aan andere winkels, dan gelden hier weer aparte regels voor. Bijvoorbeeld met betrekking tot garantie.

Check 8: de webshop bouwen en hosting

Dit heb je nodig:

Denk ook aan:

Check 9: klanten bereiken en omzet maken

Online marketing is noodzakelijk om potentiële klanten te bereiken, omzet te maken en je omzet te verhogen. Hiervoor kun je aparte kanalen inzetten zoals SEO of SEA om hoger in de zoekresultaten van zoekmachines te komen.

Wil je het echt grondig aanpakken, dan ben je het meest gebaat bij een complete online marketingstrategie. Ook wanneer je op de kosten moet letten is een goed plan van aanpak binnen jouw bereik. Liever eerst even bellen? Neem contact met ons op.

Check 10: ben je er klaar voor?

Dan helpen we je graag om een goede start te maken met:

  • Een goed functionerende webshop
  • Een ontwerp dat impact maakt
  • Hosting en support/ helpdesk
  • Geen zorgen
  • Helderheid over kosten (altijd bespreekbaar)

We begrijpen best dat je niet over één nacht ijs gaat. Wil je liever eerst nog even sparren over je plannen?

 

E-mail

Wij reageren z.s.m

 
 

Telefoon