16 augustus 2021 10:00

5 redenen waarom online aanwezigheid een must is

Stel: je koelkast is stuk. Er zit een gat in je sok. Je bent vastgelopen in je loopbaan of je zoekt een tweedehands auto. Wat doe je dan? Je gaat online!

Iedereen is online. Toch? Een soort vanzelfsprekendheid waar we nog wel eens met gemengde gevoelens tegenaan kijken als het gaat om de schermtijd van je kind (of jezelf), de impact van social media of de veiligheid van gegevens. Toch komen we er niet onderuit: we zijn online.

Dit is meteen de eerste reden waarom online aanwezigheid van bedrijven een must is. Als bedrijf kun je online:

  • Het grootste deel van je doelgroep bereiken
  • Professioneel overkomen en vertrouwen wekken
  • Je merk en reputatie versterken
  • Snel schakelen met je doelgroep
  • Kosten besparen

Jongen met vergrootglas over het oog

1. Het grootste deel van je doelgroep bereiken

Potentiële klanten oriënteren zich meestal eerst online om producten en diensten te zoeken en te vergelijken. Wanneer jij goed gevonden wordt met je bedrijf en unieke verkoopargumenten kunt laten zien (USP’s) met betrekking tot je product, ben je stevige concurrentie voor anderen binnen jouw branche.

Specifieke doelgroepen targeten

Je kunt ook heel gericht een specifieke doelgroep bereiken (targeten), ook - of misschien wel vooral - als je met je onderneming in een niche-branche zit. 

Lees meer over online adverteren en het bereiken van je doelgroep.

2. Professioneel overkomen en vertrouwen wekken

Zonder online aanwezigheid word je als bedrijf eigenlijk niet meer serieus genomen, tenzij je het voornamelijk van je bestaande netwerk moet hebben. Met een professionele uitstraling van je website of webshop en de vermelding van contactgegevens en KvK-nummer wek je vertrouwen bij je klanten.

3. Je merk en reputatie versterken

Online merkbeleving

Online kun je een goede merkbeleving neerzetten, net als de grote merken doen. Met een herkenbare identiteit en huisstijl, pakkende en inspirerende content, het gebruik van rijke media als video’s, fotografie en muziek trek je de aandacht en blijft je merk langer hangen in het hoofd van de consument.

Reviews

Positieve reviews over jouw bedrijf en service, versterken je imago en vergroten het vertrouwen in jouw product of dienst. Ook negatieve reacties op beoordelingssites kunnen in je voordeel werken. Hoe jij reageert als bedrijf laat klanten zien hoe klantvriendelijk jij bent en hoe jij je klanten serieus neemt.

Mogelijke platformen:

Actuele kennis en expertise laten zien

Met regelmatige updates van je content of het schrijven van blogs, socialmediaposts en artikelen of interviews, laat je zien dat je met je tijd meegaat, hoe groot of breed je expertise is en dat je actief je kennis vergroot en bijhoudt.

4. Snel schakelen met je doelgroep

Via je website, een nieuwsbrief, social media en betaalde advertenties, kun je vrij snel schakelen met je doelgroep wanneer je bijvoorbeeld iets moet communiceren over acties.

Goed bereikbare klantenservice

Wanneer je bedrijf daar op ingericht is, kun je online goed bereikbaar zijn voor je klanten, via je eigen website en de socialmediakanalen. Dit zal de klanttevredenheid en je reputatie ten goede komen en zorgen voor terugkerende klanten. Geen nood als het er niet van komt om je social media continu bij te houden.

Spandoek met tekst we hear you

5. Kosten besparen

Vergeleken met fysieke winkels of kantoren is online zakendoen kostenbesparend door automatisering, waardoor je meer budget voor online marketing of content marketing kunt overhouden.

Wil je sparren over jouw online aanwezigheid?

 

E-mail

Wij reageren z.s.m

 
 

Telefoon